America (by Prince)

16 augustus 2011 - Victoria, Canada

So far for America. Geen lofzangen meer op de States. We gaan het missen, da’s wel helder.

Vanmiddag zijn we op de ferry naar Vancouver Island, Canada gestapt om drie uur later in de prachtige haven van Victoria aan te komen. Ons derde ruilhuis is ook weer helemaal raak. Een prachtig houten Victoriaans huisje in een hippe buurt van Victoria. Hoewel alles hout, oud en bescheiden is, is het een heel schattig huisje, met een weelderige tuin. Natuurlijk met allemaal prachtig houtwerk gemaakt door één van de eigenaars. Wij zijn weer helemaal blij met deze stek. In de huiskamertje één van mijn favoriete stoelen, een echte Eames.

Bij aankomst stond een lekker brood, geitenkaas, fles wijn en vleeswaren op ons te wachten. Een vriendin van Francis en Dieuwertje ontving ons gastvrij en leidde ons door het huis. Robbie ligt al op haar kamertje te ronken en wij gaan, na de wijn, ook op tijd het nest in. Morgen nieuwe verhalen, maar nu over Canada.

Recept van de dag

Southern Rumcake

• 50 gram krenten
  • 50 gram rozijnen, (Thompson)
  • 50 gram gedroogde abrikozen
  • 2 eetlepel hazelnoten
  • 4 gedroogde abrikozen
  • 3 eetlepel vloeibare honing
  • 100 mililiter rum
  1. Laat de boter in een grote beslagkom 1 uur op kamertemperatuur komen. Schep de krenten, rozijnen, abrikozen, in stukken geknipte dadels en de hazelnoten in een pannetje. Schenk er 100 ml rum bij, breng aan de kook en draai dan het vuur uit. Laat de zuidvruchten afkoelen en wellen.
  2. Verwarm de oven voor op 210°C. Roer in een beslagkom met een houten pollepel de basterdsuiker en een mespunt zout door de zachte boter. Klop een voor een de eieren erdoor tot een glad en romig mengsel. Zeef de bloem en het bakpoeder erboven, voeg 50 ml rum toe en roer het beslag nog 5 min door.
  3. Bekleed de ingevette cakevorm met bakpapier. Laat de zuidvruchten uitlekken en schud ze in een kom om met wat bloem. Spatel het fruit door het beslag en schep het in de cakevorm. Strijk de bovenkant glad en garneer met de noten en abrikozen.
  4. Zet de cakevorm op een rooster in het midden van de oven. Verlaag na 10 min de oventemperatuur naar 180°C. Bak de cake in nog 30 min goudbruin en gaar (een erin gestoken vork of satépen komt er dan schoon uit). Dreigt de cake tijdens het bakken te bruin te worden, dek de bovenkant dan af met een vel bakpapier. Laat de cake in de vorm afkoelen.
  5. Verdun de honing met de rum en sprenkel dit kort voor serveren over de cake.