Fly Like An Eagle (by Steve Miller Band)

26 augustus 2011 - Victoria, Canada

Dare Devils. Daar is deze sport voor bedoeld. Acht kabelbanen van honderden meters lang op 60 meter van de grond, dwars door het dik beboste berggebied van Vancouver Island. Met snelheden van 60 kilometer per uur naar beneden razen aan slechts een ijzeren kabeltje. Vrij als een vogel. Dat hebben we gedaan.

Na wat veiligheidsinstructies, een bergklimbroekje (“doet wel zeer aan de plassert”, volgens Robbie) en een helm, begeleidt instructeur (en beschermengel van Robbie) Mat “Rösti” ons naar het parcours. Na een kleine oefenbaan, worden we in kleine jeepjes geleid en met een noodgang over het zanderige hobbelpad tot boven op de berg vervoerd. Na een kleine swingbridge staan we op het eerste platform. Voor ons gaapt een gat van honderden meters naar beneden. Ver weg, tussen de bomen zien we de 2e instructeur (John) naar ons zwaaien. Ready, clear, go, en met een enorme vaart vliegen we over en door de bomen van het Sooke-bos. Eindigend op een nieuw houten plateau boven in de bomen, vanwaar we, na een korte omkoppeling, de volgende zipline inschieten. Zo 8 lange ijzeren kabels lang. In het volste vertrouwen dat Mat “Rösti” en John, weten wat ze doen, de plateaus op 60 meter stevig aan de boom vastzitten, we niet ondersteboven zullen kieperen, we niet van de plateaus glijden,  dat de carabijnsluiting dicht blijft en dat het tuigje ons zal houden.

Heerlijk gevoel om zo door de lucht te gaan, op een hoogte door de bomen die normaal alleen is weggelegd voor de Eagles. Die trouwens in slow motion boven ons hoofd cirkelen.

Recept van de dag

• 1 eetlepel rode wijn azijn
  • 2 eetlepel olijfolie extra vergine
  • 2 eetlepel olijfolie-mayonaise
  • cayennepeper
  1. Meng de olijfolie, chilisaus, worcestershiresaus, knoflook, zoete chilisaus en tabasco en 1 theelepel zout door elkaar in een kom. Roer de garnalen erdoor, dek af en laat 2 uur marineren op kamertemperatuur of een nacht in de koelkast.
  2. Laat de grill of barbecue op temperatuur komen. Maak intussen de koolsla: meng de kool, bleekselderij, groene paprika, lente-uitjes en dille door elkaar in een kom. Meng de rest van de ingrediënten door elkaar voor de dressing. Roer op het laatste moment door de groenten en schep in een grote schaal.
  3. Wilt u de garnalen barbecueën, rijg ze dan bij voorkeur eerst aan grote metalen pennen zodat u ze gemakkelijker kunt omdraaien. Gril ze 1½-2 minuten aan elke kant, waarbij u ze bedruipt met wat van de marinade. Leg ze op elkaar in een voorverwarmde schaal. Breng de resterende marinade aan de kook in een pannetje en schenk over de garnalen. Geef er de koolsla bij en knapperig stokbrood.