Hole Hearted (by Extreme)

27 augustus 2011 - Victoria, Canada

Voor één keer ga ik de keus van m’n liedje uitleggen. Er is een eerste simpele reden. Gedurende de hele reis heeft dit liedje door mijn hoofd gespeeld. Niet omdat ik het onlangs gehoord had. Het kan wel 5 jaar geleden zijn geweest dat ik voor het laatst een CD van Extreme gedraaid heb. Maar op één of andere manier is het refrein constant van toepassing geweest op wat er gebeurde en zong het op onverwachte momenten door mijn hoofd. En een tweede reden is dat we morgen nog maar één dagje voor de boeg hebben en we dan weer afreizen naar NL. En ja, dan ga je een beetje weemoedig terugkijken op deze reis. Amerika en Canada laten een gat achter. Het verlangen naar Amerika is er niet minder op geworden.

Was de reis wat we er van verwacht hadden? Ja. We zeiden gisteren nog tegen elkaar dat, hoe semi-toevallig de plekken ook tot stand zijn gekomen waar we naar zijn afgereisd, als we het achteraf ook maar iets anders hadden kunnen plannen, hadden we precies het zelfde gedaan. Alles viel op zijn plaats. De huizen, de plaatsen, de tijden, de mensen. En natuurlijk was een auto-trip soms wat te lang, was het te heet in Texas, was het afscheid van Cooper lastig en was de reis door Texas- en Oklahoma-Penhandle eindeloos saai. Maar het hoorde erbij en heeft de ervaring er alleen maar mooier op gemaakt.

Was het altijd makkelijk? Nee. Hoezeer we natuurlijk gedrieën aan elkaar gewaagd zijn, 24 uur per dag, dag in, dag uit (letterlijk en) figuurlijk op elkaars huid zitten is soms zwaar. Je kunt nauwelijks aan elkaar ontkomen. Je bent even voortdurend en onontkoombaar alles van elkaar. Vergelijk het maar het je meest comfortabele schoenen. Je kan er uren op lopen, zonder maar een minuut last te hebben van je voeten. Maar op het moment dat je de vierdaagse van Nijmegen loopt zal na drie dagen alles schuren, bloeden, pijn doen en moeten de blaren worden doorgeprikt. Zoiets. Maar ja, de ervaring van de vierdaagse wordt er niet anders van. Alleen op het moment dat het zeer doet, vervloek je de hele bende en wilde je dat je nooit was gaan lopen.

Dus ja, we hebben onze dingetjes gehad, elkaar wel eens voor rotte vis uitgemaakt en ieder heeft zich aan ieder doodgeërgerd. Maar zou dat reden zijn geweest om niet te gaan? Nee.

We hebben een onvergetelijke en indrukwekkende reis met elkaar gemaakt. We hebben veel geleerd, over Amerika, over Nederland, over filmpjes maken, over andere omgangsvormen, over ons zelf en over de ander. Want in zo’n reis krijgt alles een heel ander perspectief. De overtuiging dat de enige manier om uit een sleur of verslaving te geraken is alle sociale omstandigheden wijzigen, is voor ons bewezen. Deze uniek kans om uit alle gewoontes en rituelen te stappen en 4 maanden een heel ander leven te leiden, zal nog lang met ons meevaren.

We hebben zoveel gedaan, dat ervaringen uit het begin bijna uit een andere vakantie lijken. En alleen al daarom hebben we zoveel mogelijk opgeschreven in dit boek. In de eerste plaats om voor ons zelf vast te houden wat we nooit mogen vergeten. En in de tweede plaats om Robbie een blijvende herinnering te geven en in de derde plaats om het thuisfront te informeren. En tot onze verbazing waren dat veel meer mensen dan we in eerste instantie hadden verwacht. Hadden we gerekend op de opa’s, oma’s, broers en zussen, tot onze verbazing waren er dagelijks 40 tot 60 mensen die op onze reisverhalen afkwamen. Uiteindelijk zijn we bijna 6000 keer gelezen. Da’s leuk en heeft er ook wel voor gezorgd dat mijn gebrek aan discipline plaats moest maken voor een gevoel van verplichting aan mijn lezers.....

En om de hoogtepunten vast te leggen hebben we in de auto een spelletje “top drie van deze reis gedaan”. En die willen we jullie niet onthouden:

Top 3 van:

3. Zeehond komt elke dag kijken tijdens bodyboarden in Cayucos

Slechtste Taxichauffeur:

1. Mister “Pataluma” in Long Beach
  2. Mister “Weg kwijt” in New York
  3. Mister “waarom willen jullie ook uitgerekend naar deze camping” in New Orléans

Slechtste Service:

Lekkerste drankjes:

1. Zinfandel uit Paso Robles
  2. Champagne met perzik van Bertjan in bubbelbad
  3. Koffie bij Kelley’s

Leukste mensen die we ontmoet hebben:

1. Peyton Family
  2. De 85 jarige fietser uit Cayucos
  3. Cowboy Henk in YO Ranch

Beste Muziek:

1. Trombone Shorty (Jazz-fest)
  2. Guy Davis (Paso Robles)
  3. Aaron Neville (Jazz-fest)

Lekkerste Snack:

1. Etouffee op Jazz-fest
  2. Jambalaya op Jazz-fest
  3. Bisque op Jazz-fest

En zo kunnen we oneindig doorgaan. En dat zullen we ook doen. In ons hoofd. En voor alles geldt dat we met gemak een top 10 hadden kunnen samenstellen.

Morgen gaan we pakken, weggooien, wegen, nog meer weggooien, wegen, stiekem dingen weggooien, wegen en rugzakken met geweld sluiten.

We melden ons weer als we voet hebben gezet op Nederlandse bodem, aanstaande dinsdag.

Bedankt voor het lezen....was leuk om te doen, maar nog leuker dat jullie het wilden lezen.

Vanuit een zonnig Victoria groeten 3 heel tevreden en dankbare reizigers jullie........tot in NL.