If I die Sudden (by John Mellencamp)

26 juni 2011 - Zion National Park, Utah, Verenigde Staten

Vandaag aangekomen in Zion. Onderweg nog een lekker taartje gegeten in het Thunderbirdrestaurant[1]. Alleen zo’n naam heeft genoeg verleidingskracht om de camper op een parkeerplaats te zetten. Als hun logo dan ook nog bestaat uit een aantrekkelijke kortgerokte jaren 50 blondine die in één hand een homemade pie vast houdt……stoppen dus.

En na een paar foto’s van Buffalo’s reden we Zion binnen. Zion als “vluchtplek” in de Bijbel. De eerste blanke inwoners van dit park waren Mormonen op de vlucht voor achtervolging. Hoewel dit park kurk- droog is, loopt er een rivier dwars door het park die maakt dat veel land goed te gebruiken was voor bewoning en landbouw. Voor de Mormonen dus een ideale vluchthaven...daarom Zion. Bijna alle bergen hebben daarmee ook een verwijzing naar Bijbelse termen.

Maar nu is het alleen nog een schitterend park met onwijs hoge steile wanden. Er zijn geen hogere in de wereld. Na de lunch[2] hebben we het park licht verkend om morgen een stevige wandeling de bergen in te maken. Al hebben Bé, Anneke en ik na de zware rijst/bonenschotel (jawel, New Orléans recept) van vanavond nog onze beentjes gelicht voor een wandeling van 1,5 uur de bergen in.

En ik zit nu naast de camper[3], 22.00 uur, 25 graden, krekels die de stilte verbreken, onder een werkelijk schitterende sterrenhemel een pilsje te drinken. Een WaSatCH Evolution Amber Beer.

En da’s een bijzonder biertje. Niet alleen omdat hij lekker smaakt. Er zijn zowaar meer aardige bieren in Amerika. (Da’s een heel mooi verhaal uit de netwerk-theorie in sociologie, maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen. Maar daarmee zie ik het specialiteitenbier-proeven meer als onderzoek voor verdere studie....). Nee dit is een protest bier. En ééntje die je in het zwaar gelovige Amerika niet zo zou verwachten. Immers, alles is “God bless you”, geen evenement zonder gebed, het stikt van de kerken (met name Baptisten en Adventisten) en een positie in het landsbestuur zonder geloof in de here is uitgesloten. Maar dit bier protesteert tegen de onzalige gedachte dat kinderen op school verplicht les zouden moeten krijgen in het geloof van “Intelligent design”. Een groep orthodoxe gelovigen in Amerika maakt zich (net als het CDA in Nederland een tijd geleden wilde) hard voor een nieuwe stroming naast het Darwinisme. Om het niet onmiddellijk in de Christelijke hoek en Bijbel te zoeken heeft men een slimme truc bedacht en het “Intelligent design” genoemd. Deze theorie/dit geloof gaat er vanuit dat de natuur en het ontstaan van de mens niet alleen toeval kan zijn. Iemand (oh bedoelt u god?) moet het wel ontworpen hebben. Het gaat gemakshalve voorbij aan de wetenschappelijke bewijzen die aan het Darwinisme ten grondslag liggen en is natuurlijk een slimme truc om Bijbel via de achterdeur bij iedereen door de strot te duwen. Dan is toch mijn eerste gedachte: dat zal die Amerikanen een worst wezen, want bijna 90 % van de Amerikanen zegt een vorm van Bijbels geloof aan te hangen. Maar dan schiet je toch mis bij de Amerikanen. Er gaat namelijk nog iets voor het geloof.....en dat is vrijheid. Dit bier (Evolution) is dus gebrouwen en op de markt gebracht om via de etiketten te waarschuwen tegen de opdringerigheid van het “Intelligent Design” en pleit voor het ontvlecht houden van geloof en onderwijs. En het bier pakt een nichemarkt, maar is net zo makkelijk te verkrijgen als een Leffe of een Palm bij ons. Vind ik toch weer onverwacht.

In Texas was een zelfde vraagstuk dagen onderwerp van het nieuws. Een “klassenvertegenwoordiger” had aangekondigd dat zij tijdens haar speech voor het behalen van haar Highschool-diploma namens de hele klas, na de gebruikelijke bedankjes, graag een gezamenlijk gebed zou willen aanvangen om de heer te bedanken. Dit ging sommige ouders te ver. Niet omdat zij niet allemaal Christelijk zouden zijn, maar omdat zij vonden dat de groepsdruk in de zaal iedereen zou dwingen mee te doen in het gebed en mensen daarmee de vrijheid ontnam om niet te bidden, of wellicht helemaal niet gediend te zijn van welke geloofsbelevenis dan ook. De rechter moest er aan te pas komen en oordeelde dat, hoe groot de groep gelovigen ook is, dit nooit kan betekenen dat een kleine minderheid gedwongen wordt in dit groepsproces mee te doen. Derhalve moest zij afzien van haar gebed in de speech.

Kijk en daar kan dan ons meerderheidsdenken (“ja de meerderheid wil het nou eenmaal zo, en dus regeren we gewoon met de PVV”) veel van leren. Democratie ter bescherming van de minderheid, de meerderheid heeft geen bescherming nodig....Amen.

Recept van de dag

• 1/2 kopje bloem
  • 1/2 kopje suiker
  • 1/2 kopje geschaafde amandelen
  • 1 ongebakken taartbodem, ongeveer 20 centimeter
  1. Smelt in een grote koekenpan 1/4 van de boter en bruine suiker. Roer de rum, geraspte citroenschil, citroensap en nootmuskaat er door. Voeg geschilde en in plakjes gesneden appels toe en bedek met de gekruide bruine suikersaus.
  2. Sudderen, met deksel op de pan, gedurende 10 minuten, tot de appels zacht zijn. Iets afkoelen en giet het in de taartbodem.
  3. Meng in een middelgrote kom bloem en suiker. Meng met messen de boter erdoor tot een kruimelig deeg ontstaat. Leg over de appels. Bestrooi met amandelschaafsel en bak op 375 graden 35 minuten in de oven.

[1] Thunderbird Restaurant, Junction SR 9 & US 89, East Zion, UT 84755 (***--)

[2] Cafe Soleil, 205 Zion Park Bouleverd, Springdale, UT 84767

[3] South Campground, Zion National Park, UT