Purple Haze (by Robert Randolph)

9 mei 2011 - New Orleans, Louisiana, Verenigde Staten

Pots & Pans PrudhommeWe hebben vandaag:

• aardbeien in chocola gesmuld
  • Tommy Malone in de vroege ochtend nummers van de Subdudes zien spelen
  • pecanpie gesnoept (gisteren was ze om religieuze redenen niet open)
  • op Cowboy Mouth keihard staan rocken
  • Breadpudding met witte chocoladesaus gesmuld
  • Sonny Landreth zijn gitaar zien betasten en bespelen als een vrouw
  • onze lepels in de crawfish-bisque gestoken
  • gehapt van het huisgemaakte broodje ijs
  • Robert Randolph op een steelpedal zien scheuren, gieren, joelen en janken
  • Broodje krokodil weggehapt
  • Sonny Rollins zijn laatste adem door de sax horen blazen (althans zo klonk het)
  • Henry Butler de piano horen bewerken als Dr. John
  • Cajunkip met rijst geknoeid op mama’s jurk
  • En veel, veel aardbeien-lemonade gedronken

En nadat de Neville Brothers het festival stemmig afsloten met Amazing Grace, hebben wij nog een absenth-gelato en een aardbeien-balsamico-gelato naar binnen geslokt.

Wie nog durft te zeggen dat Amerika cultuurbarbaren zijn, moet verplicht hier heen. Daarna mag’ie nog eens komen uitleggen bij welke gelegenheid de Nederlanders hun cultuur op een zo’n overtuigende, innemende, uitbundige, intense manier vieren. 400.000 bezoekers, paar honderd muzikanten, tientallen koks. En alles met het besef dat deze cultuur hetgeen is wat New Orléans door zijn rampen heeft gesleept.

In Nederland worden dat dan als snel DE TOPPERS. Zie hier het verschil tussen cultuurbarbaren en cultuursnobs.

Oh ja, en mocht Wilders straf krijgen van de rechter (wat volstrekt terecht zou zijn gezien de schade die hij aanricht aan de samenleving waar Robbie straks in verder moet), dan moet hij voor straf naar dit 14 daagse Multi-Cultispectakel in New Orléans. Als hij dan nog steeds bij zijn mening blijft ontbeert hem een hart en stel ik voor hem als eerste harteloze ter beschikking te stellen aan de wetenschap. Maar ik weet zeker dat hij als een gezegend mens terugkomt en ziet dat er meer is dan de uber-witte joods-christelijke traditie en dat er zoveel te vieren valt. Samen. Amen. Rock ‘n Roll is het levende bewijs dat het kan....alles door elkaar.

Oh ja en nog één leuk dingetje: elke avond als we op ons busje stonden te wachten buiten het festivalterrein, kwam er onder luide begeleiding van politiesirenes een open vrachtwagen voorbij, met in de bak een stuk of 25 gevangenen op weg naar klusje (festivalterrein opruimen?). De mannen staan in oranje gevangenispakken gewoon open en bloot op de vrachtwagen en rijden dwars door het wegstromende publiek. Een nieuw soort schandpaal (zul je zien neemt Wilders alleen dit idee over na zijn straf).

Recept van de dag

• 2 kopjes sodawater
  • ijsblokjes
  • munt, garnering
  • aardbeien, garnering
  1. Breng in een middelgrote pan het water en de suiker aan de kook. Zet het vuur lager en laat zacht pruttelen, af en toe roeren, tot de suiker is opgelost. Voeg de citroenschil en citroensap toe. Roer en haal van het vuur. Laat volledig afkoelen en zeef.
  2. Pureer de aardbeien in een blender en voeg de citroensap toe. Roer goed door elkaar en zet in de koelkast.
  3. Voeg het bruisend water toe en roer goed. Giet in glazen gevuld met ijs en serveren met munt en aardbeien