Rocky Mountain High (by John Denver)

13 juni 2011 - Denver, Colorado, Verenigde Staten

Denver kwam maar langzaam in zicht. Voor ons gevoel. We mochten de auto inleveren op het vliegveld en hoefden de benzine niet bij te tanken. Dan probeer je te kijken hoever je kan komen met de benzinemeter op 0. Nou precies tot de ingang van de Car-Rental, bleek. Maar dan gaan die laatste mijlen voor je gevoel erg langzaam. Sputterend en hakkelend (en wij met zweet onder de oksels) zijn we de garage binnengereden. Net gehaald, oef....

Met de taxi naar het hotel[1], waar de ontvangst werkelijk allerhartelijkst was. Een prachtig modern ingericht hotel met achter de balie twee vrolijke receptionistes die gelijk de focus op Robbie hadden. “Do you want to Hoolahoop?”. Ja dan gaat mijn vertaalmachine ook even mis. Wat vragen ze Robbie nu?

Eén van de receptionistes komt met twee enorme Hoolahoops aan en geeft Robbie er één. Vervolgens gaat ze met Robbie de strijd aan wie de Hoolahoop het langste hoog kan houden. Midden in de lobby. Robbie wint glansrijk. Ook de koffersjouwer doet een poging, maar ook hij verslaat Robbie niet.

Vervolgens krijgen we de sleutel en drie versgebakken warme Chocolatechip-Cookies. Kijk, dat noem ik nu een ontvangst met moderne allure....

Elke keer als we nu de receptie passeren gaat Robbie netjes in het Engels vragen of zij de Hoolahoop even mag en doet dan haar kunstje vol overgave in de hotelhal. Het hotel heeft ook allerlei gezelschapsspelletjes uitgestald staan in de lobby alsof het kunstwerken betreft. Kinderen mogen die spellen dan lenen.

We slapen op de “dancefloor” en onze gang is versierd met silhouetten van John Travolta in Saterday Night Fever, platenhoezen van lekkere jaren ’50 LP’s en zwart-witfoto’s van zwarte soulartiesten.

Denver is een leuke stad. Niet direct heel karaktervol, maar wel mooi ingedeeld en opgeruimd. En met de Rockies met haar besneeuwde toppen op de achtergrond ook wel sfeervol. Veel kunst op straat ook. Onder andere putdeksels waar geluiden uitkomen alsof er onder de putdeksel een heel andere wereld gaande is: mannen die praten, kippen die tokkelen, tractorgeluiden en loeiende koeien. Dat klinkt onbenullig als ik het zo opschrijf, maar als je eroverheen loopt is het toch even een rare ervaring en onbewust ga je toch even in de put kijken daar gaande is. En je loopt vervolgens door met een glimlach op je gezicht.

Ook staan in de stad allerlei bont beschilderde piano’s, met het verzoek dat als je kunt spelen, of je dan een deuntje wilt delen met de andere winkelende mensen. Kijk, na meer dan 2 maanden niet opgetreden te hebben, heb ik mijn kans waargenomen. Heeft Paul Chevrolet toch nog een optreden in de States gedaan. Ik heb alle piano’s die we leeg aantroffen bespeeld.

Vanavond wel weer eens duur gegeten. We hadden toch een beetje heimwee naar (het eten van) New Orléans en gelezen dat Denver een erg goed Gumbo/Cajun/Creools restaurant kende. En dat bleek waar. Weliswaar een beetje opgeleukt om voor chique restaurantvoer door te gaan, hebben we heerlijke Blackened Catfish met gumbo en etouffée gegeten. Een veel te zware chocolade broodpudding met Whisky en een keylime-cheesecake na........tonnetjevol........slapen....ik wil slapen.

Recept van de dag

• 1/2 theelepel uienpoeder
  • 1/2 theelepel paprikapoeder
  • 1/2 kopje boter, gesmolten
  • citroensap
  1. Spoel meerval filets onder stromend koud af en dep ze grondig droog met keukenpapier. Maak uw kruidenmengsel door het combineren van gemalen gedroogde tijm, cayennepeper, zwarte peper, zout, knoflookpoeder, uienpoeder en paprika in een kleine kom.
  2. Borstel de gesmolten boter over meerval filets en bestrooi ze met de kruiden mix. Herhaal dit voor de andere kant.
  3. Verhit gietijzeren koekenpan totdat deze erg warm is, ongeveer 10 minuten. Giet de resterende boter in je pan. Plaats voorzichtig de meerval filets in de pan en bak ongeveer 4 minuten aan beide kanten. De kruiden zullen veel rook in de keuken veroorzaken. Wanneer de rook grijs is moet de filet worden opgedraaid.
  4. Serveer de ‘zwart geblakerde’ vis op een bed van witte gestoomde rijst. Besprenkel elke filet met citroensap.

[1] The Curtis, 1405 Curtis Street Denver, Co 80202