Rootless Tree (by Damien Rice)

10 juli 2011 - Fresno, California, Verenigde Staten

Early birds als we zijn was het vanmorgen vroeg op. Cooper naar de dierenopvang (stichting Monkey), opa en oma opgehaald uit hun poppenhuis en rijden maar. Over mooie glooiende heuvels met cipressen, wijnranken, goudgeel koren en vergeelde graslanden met pikzwarte stipjes (koeien). Opa werd nog even gedwarsboomd door een paard midden op de weg. Als opa er links omheen wilde ging het paard ook naar links en als hij naar rechts stuurde liep het paard ook naar rechts.

Hier en daar een prachtig landhuis tussen de wijnranken. Na 2 uur rijden ging dit ruw over in vlak land met eindeloze landbouwgronden: vijgen, kersen, pistachenootjes, avocado’s, blueberries. En veel geklaag langs de weg. Honderden borden over een voorstel van natuurliefhebbers om op de bestaande rivieren meer water te laten lopen (zoals het oorspronkelijk ook liep) om zo de visstand op veel plekken in California op normaal niveau te krijgen. Maar ja, dan stroomt er dus minder water door de irrigatiekanalen van de woestijnvlakten van midden California. En een woestijn zonder water is......een zandbak.

Vlak voor we Yosemite in konden rijden bracht een klein zandpad ons bij ons idyllisch gelegen Bed en Breakfast; Ravenbrook[1].

Daarna, op naar Mariposa Grove, met zijn Giant Sequoias. Indrukwekkend. Natuurlijk, bomen worden groot en oud, maar zo groot en zo oud…... Voor diegene die ze gezien hebben… need I say more? Ja en als je ze niet gezien hebt.......groot, hoog en....ze gaan niet dood. Ze zijn soms tegen de 2000 jaar oud, hebben stormen, sneeuw, droogtes, knabbelende dinosaurussen, ijstijden, zagende pioniers, auto’s door de gaten, bosbranden en miljoenen klimmende toeristen doorstaan. Maar ze geven geen krimp. Branden doen ze niet, ziektes kennen ze niet, en alleen de buitenkant van de boom leeft. De meters dikke boomstam is van binnen keihard, maar dood als een pier. De enige zwakte is het wortelstelsel. En daarom valt er nogal eens één om. En zelfs als ze omvallen liggen ze er nog honderden jaren.

En waarom maakt dat indruk? Nou gewoon, je bent ineens letterlijk en figuurlijk heel klein. En het is blijkbaar toch een kwestie van doorzetten.

Omdat het park onwijs groot is en we morgen maar een korte dag hebben, zijn we na de Mariposa Grove of Giant Sequoias richting ons huisje gegaan. Onderweg moesten we nog even eten. Er was wat meningsverschil over waar te eten. Vanmiddag hadden we al een bord vol Mexicaans gegeten[2] in Fresno. Dat ligt midden in het landbouwgebied. Fresno was dus net Mexico. Alleen maar Latino’s op straat, Mexicaanse muziek uit de boxen, auto’s en winkelluidsprekers...en alleen maar Mexicaanse restaurants. Maar wel lekker.

Maar wat moest het vanavond worden. De suggesties van de vrouw des huizes Ravenbrook (B&B) was Todd’s BBQ[3]. Lekker en authentiek. Erica ging naarstig op zoek naar iets anders, maar vond geen redelijk alternatief. Hoopte ik ook al op, want het klonk mij wel als een malle tent in de oren.

Dat was het ook. Gelijk na de klapdeur zat een gat in de wand met een rij mensen er voor. Ja, dan moet je gelijk bestellen van het bord boven het gat. Locals kennen de kaart dus roepen gelijk wat ze moeten hebben.

Als de kaart dan ook nog allerlei “vaktermen” als Gumbo, Southern fried chicken, hushpuppies en catfish bevat wordt het natuurlijk moeilijk kiezen voor “den buitenlander”. Anneke en Bé haakten al snel af en gaven Erica de volledige verantwoordelijkheid van de keuze. Vervolgens was het in het hol zoeken naar 5 stoelen en een plank op vier poten om aan te zitten. En dan wachten op de jonge meiden in Todd’s t-shirt, korte broek, oorbel door de lip.

Allerlei namen worden de tent door geschreeuwd terwijl de serveersters met dienbladen groot als een tafelblad vol kartonnen doosjes met bestellingen de kamers doorrennen.

Ja dit is de snackbar op z’n plattelands-Amerikaans.

Aan de gezichten te zien, niet voor iedereen weggelegd. Ik houd er van....en ja het was een lekkere Gumbo met hushpuppies.

Recept van de dag

Country File Gumbo

• 3 kopjes plantaardige olie
  • 5 koppen bloem
  • 2 kopjes uien, fijngesneden
  • 1 kopje bleekselderij, fijngesneden
  • 1 kopje groene paprika, fijngesneden
  • 1 eetlepel knoflook, geperst
  • 2 liter garnalenbouillon, (krab- of kippenbouillon)
  • 500 gram andouilleworst, in stukken gesneden
  • 2 eetlepel tijm
  • 1 eetlepel basilicum
  • 1/2 filepoeder
  • witte rijst, gestoomde
  1. Plaats een zware, ijzeren Dutch oven, (of ijzeren pan met diepe zijden) op een matig vuur en verhit de olie tot het gaat roken. Klop de bloem, beetje bij beetje bij de olie totdat roux glad en dik is. Blijf tijdens het koken voortdurend roeren met een houten lepel, totdat roux de gewenste kleur heeft (pindakaas-kleurig).
  2. Voeg de uien, selderij en paprika toe. Roer mengsel tot de uien bruin beginnen te worden, ongeveer 5 minuten. Voeg de knoflook toe en kook verder gedurende een minuut. Giet langzaam de bouillon erdoor.  Zorg dat het een klontvrije saus wordt. Voeg de worst, laurierblaadjes, worcestershire, hete saus, cayennepeper, zout en peper toe.
  3. Breng gumbo aan de kook, zet het vuur middelhoog en laat sudderen tot gumbo iets is ingekookt (ongeveer 50 minuten).
  4. Kruid de garnalen met de essence in een kleine kom. Roer de gekruide garnalen, krab, bosuien, peterselie, tijm en basilicum door de gumbo. Koken tot de garnalen gaar zijn (ongeveer 5 minuten). Strooi in file poeder poeder in de saus en kook 2 minuten mee. Verwijder de laurierblaadjes voor het serveren.
  5. Serveer in voorverwarmde soepkommen op (gestoomde) witte rijst.

[1] Ravensbrook Bed and Breakfast, 37621 Ravensbrook Way, Coarsegold, CA 93614

[2] Los Panchos Mexican Restaurant & Cantina, 4910 E Kings Canyon Road, Fresno, CA 93727 (****-)

[3] Todd’s Cookhouse BBQ, 40713 Highway 41, Oakhurst, CA 93644 (****-)