Something in the way (by Nirvana)

15 augustus 2011 - Seattle, Washington, Verenigde Staten

“Seattle Rocks!” twitterde ik gisteren al. Alleen al de rijke historie aan muziek maakt Seattle leuk. Met “kinderen” als Jimi Hendrix en Kurt Cobain (Nirvana) kan een stad eigenlijk al niet meer stuk. Seattle is gewoon een aangename, liberale stad. Veel kan. Veel gebeurt. Niet echt een stad om naar af te reizen als enige bestemming, maar als je in de buurt bent is het een heerlijke tussenstop. Met z’n muziek (op straat, in parken, musea, beelden, historie, en waanzinnig veel live-clubs), z’n pike-market, z’n haven en z’n buitenleven. Want hoewel het niet direct een tropisch klimaat heeft, lijkt alles ingericht op het leven buiten.

Wij gingen vandaag naar de “Experience Music Project”. Een eerbetoon van een heel rijke software-baron aan Jimi Hendrix en alle rock & roll helden van deze wereld. In een supermooi modern gebouw kan iedereen kennismaken met de basisprincipes van de rock & roll. Een soort NEMO voor de rock & roll, zeg maar.

Er is een hand-on afdeling waar je onder begeleiding van video’s op zeer inventieve wijze instrumenten (gitaar, drum, bas, piano, zang) kunt leren bespelen en mee kan spelen met de groten der aarde. Er zijn opnamestudio’s en zang-boxen waar je je kunsten kunt vertonen en samen kan spelen. Je kan mixen en DJ-en. En er is een mooi tentoonstelling over de elektrische gitaar, veel spulletjes en video’s van Jimi Hendrix, een tentoonstelling over Nirvana en er is een digitale videobibliotheek met sterke verhalen uit de Rock & Roll verteld door ingewijden.

Robbie heeft zich op de hands-on afdeling uitzinnig vermaakt. En een beetje verplicht ook nog eens door Papa en Mama laten meesleuren door de afdelingen over Jimi en Nirvana. Ja, smaak is immers niet aangeboren, maar aangebracht. Dus is Jimi een essentieel onderdeel van de opvoeding (zou een verplicht onderdeel moeten zijn op lessenpakket op school. Voor het gemak gelijk een lesje drugs en alcohol meegenomen, leert ze gelijk dat de wereld heel wat genuanceerder is dan enkel goed en kwaad/zwart en wit/ lekker en lekker/clean & addicted. Ik ga het eens voorstellen op Robbie’s Portestant Christelijke schooltje........). Vanaf Jimi kan zij haar eigen smaak ontwikkelen, maar een gezonde voedingsbodem is alvast gelegd.

Voor de lunch zijn we terug gelopen naar Pike Market, waar aan de overkant Beechers Handmade Cheese[1] zit. Een fantastisch idee. Midden in de stad een biologische kaasmakerij. De Kaasmakerij is omsloten door glas en kijkend naar de kaasmakers kun je lekker lunchen op melkbussen. Allemaal lekkere dingen met de eigen kaas, natuurlijk. Vooral de Macaroni-with-Cheese. Wat een genot zeg. Simpel, maar lekker....Volgens Oprah de lekkerste Macaroni-with-Cheese die er bestaat. En dat zou zo maar eens kunnen.

De middag lekker gewandeld door de winkelstraten van Seattle. Niks bijzonders, maar met een zonnetje op het hoofd en 23 graden is alles lekker.

Vanavond een uur lang gewacht op een kip. We liepen langs een klein Frans barretje genaamd Le Pichet[2]. Als diner verkochten ze een bordje vol franse vleeswaren en gebraden kip. Alleen de kip ging pas de oven in nadat wij hem hadden besteld. We waren gewaarschuwd. Het zou zo maar een uur kunnen duren. Met een plaatselijk biertje en een pichetje wijn, een bord vol vleeswaren en een behoorlijk goed stokbrood met roomboter is een uur zomaar om. Het was de moeite van het wachten waard. Heerlijke kip, moist, sappig, knapperig korstje en op een “bedje” van boontjes, maïs en blauwschimmelkaas was er weinig tot niks op aan te merken.

Maar de dag moest ook gevierd worden want...Robbie kan de radslag op één hand. Sinds de eenmalige turnles  met Peyton oefent Robbie verwoed op haar radslag. Peyton liet zien dat het ook op één hand kan. Waar Robbie in NL niet verder kwam dan 2 handen in het gras en wat gespartel met de benen, is het nu een ware circusact. Er wordt geen grasveld onbenut gelaten om te oefenen. Dat wordt nog wel een probleem in NL, want hier ruimt elke hondenbezitter de stront netjes op. Maar in NL ben ik bang dat Robbie met deze oefen-geest regelmatig met bruin vervuilde handen thuis komt. Maar goed, vandaag lukt de radslag op één arm.

En morgen wordt het koffers herpakken. Om 15.00 uur vertrekt de boot richting Victoria op Vancouver Island en sluiten wij onze reis door de VS af. Nog heerlijk 14 dagen in Victoria. Zomaar een heerlijk toetje op het heerlijke hoofdgerecht dat VS heet.

Recept an de dag

Beecher's "World's best" Mac & Cheese

• 2 eetlepel ongezouten boter
  • 3,5 eetlepel bloem
  • 1,5 kop volle melk
  • 1,75 kop cheddarkaas, geraspt
  • 1/4 kop “Just Jack” kaas, geraspt (of andere zacht smeltende kaas)
  • 1/2 theelepel grof zout
  • 1/4 theelepel chilipoeder
  • 1/8 theelepel knoflookpoeder
  • 3,25 kop penne pasta
  • 1/4 kop cheddarkaas, geraspt
  • 1/4 kop “Just Jack” kaas, geraspt
  • 1/4 theelepel chilipoeder
  1. Voor te bereiden saus de boter smelten in een pan met zware bodem op matig vuur. Klop de bloem erdoor. Blijven kloppen en kook 2 minuten. Voeg langzaam melk toe en blijf kloppen. Koken tot de saus dikker wordt (ongeveer 10 minuten). Voeg kaas, zout, chilipoeder en knoflookpoeder toe. Roer tot de kaas gesmolten is en alle ingrediënten zijn opgenomen (3 minuten).
  2. Verwarm de oven voor op 180 C. Boter of olie een ovenschaal goed in. Kook penne-pasta 2 minuten minder dan verpakking. Spoel de pasta in koud water af en goed laten uitlekken.
  3. Combineer pasta en saus in een middelgrote kom, meng zorgvuldig, maar grondig. Schep de pasta in de ingevette ovenschaal. Bestrooi het met kaas en de chilipoeder.
  4. Bak, onafgedekt, 20 minuten in de oven. Laat 5 minuten staan ​​alvorens te serveren.

[1] Beechers Handmade Cheese, 1600 Pike Place, Seatttle, WA (*****)

[2] LePichet, 1933 1st Avenue, Seattle, WA (****-)