Take it Inside (by Southside Johnny)

21 augustus 2011 - Victoria, Canada

Vandaag een dagje binnen. In het Royal British Columbia Museum. Klinkt goed toch? En het was ook goed. Een prachtig museum met mooie tentoonstellingen over de Indianen in BC (die toch veruit de mooiste totempalen maken die ik deze reis door Indianenland heb gezien), de bossen, stranden en zeeën rond Vancouver Island en over de eerste Christen-blanken die het eiland veroverden op de Indianen. Robbie genoot met volle teugen en kreeg zowaar een complimentje van een oude mevrouw die uitleg stond te geven bij de Mammoet. Want hoeveel ze ook vertelde, Robbie bleef aandachtig luisteren en kijken. Dat maakte ze niet vaak mee. Meestal gingen kinderen er gelijk vandoor met de Kies van de Mammoet.

Er was veel te zien, maar ook veel te voelen en te doen.

Na de lunch[1] zijn we Chinatown ingedoken. Weliswaar niet zo groot als dat in San Francisco, maar toch altijd nog goed voor een aantal straten vol Chinezen. Al staan de kranten wel vol over het wel of niet restaureren van Chinatown. Er is een groep mensen opgestaan die vinden dat Chinatown hier te veel verloederd. En ze willen fondsen bij elkaar brengen om het op te knappen. Alleen de mensen die dat willen zijn geen van allen Chinees. Dus de vraag is, wat knap je op? Wordt het een soort Volendam op z’n Chinees, willen Chinezen er wel blijven wonen, wordt het een gezellig Chinees decor met achter de gevel Yuppen-appartementen, komt de levendige Chinese handel dan terug? Ik weet natuurlijk niet hoe mooi het 30 jaar geleden was, maar enige rommeligheid en verval hoort ook wel bij een Chinatown, vind ik.

Robbie en Erica hebben nog een leuk Chinees “kleedje” gekocht bij een hieperdepiep Chinese. Als een kip zonder kop liep ze door de winkel te graaien in grote stapels vol Chinese jurkjes, ochtendjassen, pyjama’s en schoentjes verpakt in knisperend plastic. Ze ratelde onwijs snel een onverstaanbaar Chinees-Engels terwijl ze 5 klanten tegelijk probeerde te voorzien van de juiste maten, kleuren, modellen en patronen. Daarbij vrolijk alle wensen van alle klanten door elkaar halend. “Youl look beautiful in the size. No it’s not to big, youl daughel will glow”. “Mmmm, ja ja, in the dark zeker. Doe toch maar 3 maten kleiner”.

Maar het is gelukt. Robbie een jurkje (rood met draken) en Erica een sexy ochtendjas.

Om onze geesten geheel tot rust te laten komen hebben we de wandeling door Chinatown besloten met een groot glas Bubble-tea[2]. Chinese thee met kruiden, vruchten en tapioca balletjes. Met een dik rietje slurp je het geheel naar binnen, met af en toe een gummibeer-achtig balletje in je mond als verassing. Nu maar hopen dat we daar geen pukkels van krijgen de komende dagen.

Recept van de dag

Bubble Tea

• 30 gram tapiocaparels
  • 250 mililiter melk
  • 1 zakje thee
  • bruine basterdsuiker
  • ijsblokjes
  1. Breng 100 ml gesuikerde melk aan de kook. Voeg de parels toe en laat alles op een zacht vuur koken gedurende 15 minuten. Om er voor te zorgen dat de parels niet aan elkaar kleven, roert u regelmatig tot ze zacht en transparant zijn en aan de oppervlakte blijven drijven.
  2. Laat 30 minuten rusten en afkoelen. Voeg daarna de resterende melk toe. Laat een zakje thee gedurende 4 à 5 minuten in de melk trekken. Voeg de ijsblokjes toe en dien op met een dik rietje.
  3. Je kunt kiezen voor variatie in aroma’s (perzik, munt, citrus) en dranken (water, koemelk, kokosmelk, amandelmelk enz.) en zelfs fruit er door mengen.

[1] Sandbar Wharf, 1208 Wharf Street, Victoria BC (**---)

[2] The Bubble Tea Place, 532 Fisgard Street, Victoria BC (***--)