You Were A Mountain (by Smokin’ Armadillos)

16 juni 2011 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Een lange reis voor de boeg. Van Dillon naar Moab. Moab is bekend van zijn Arches (allemaal natuurlijke bogen en poorten in rotsen) en Canyonland (inderdaad vanwege zijn canyons). Het zou een rit worden van ongeveer 6 uur met weer (ja ik weet het, het zijn allemaal superlatieven) weergaloze vergezichten. Allereerst begonnen we met een korte maar hevige klim tot aan sneeuwniveau (de skiliften waren nog aan), gevolgd door een lange afdaling in sprookjesachtig berglandschap. Vervolgens vervlakten de heuvels en bergen weer wat en reden we in eindeloos lijkende steppen. Je vraagt je af wat de eerste Amerikanen bezielt moet hebben toen ze in dit onherbergzame gebied aankwamen om nog verder Westwaarts te trekken. Het ziet er allemaal zo eindeloos uit.

In Grand Junction hebben we een heerlijke Bagel[1] gegeten bij de plaatselijke bagelbakkerij en een leuke jurk voor Robbie gekocht. In een winkel waarin de eigenaresse gelijk weer op ons afkwam met de vraag of dit nu echt Nederlands was wat ze hoorde? Ja. “Oh ja want mijn vader is Nederlander, Fries, Heerenveen. En by the way, de kleding die hier hangt is van een Nederlands merk.”

Kijk en daarom koop je een jurkje voor Robbie midden in de woestenij van de VS. Is echt veel leuker dan in Nederland. Na een lekker lavendelijsje[2] (geheim recept uit Venetië, wordt al 4 generaties lang gemaakt in Grand Junction door kinder-Italiaantjes...ja verkopen kunnen ze wel) zijn we weer in de camper gestapt.

Zodra we de interstate 27 afdraaiden reden we ook de honderden meters hoge cayons, die de woest kolkende Coloradoriver ommuren, in. Bocht na bocht werden we verwend met mooie vormen en figuren van rood steen gevormd door miljoenen jaren van erosie door water en wind. Er woei een snoeiharde stormachtige wind, die het lastig maakte de camper, met zijn grote vierkante vlakken, recht op de weg te houden. De wind kwam uit alle richtingen en beukte tegen de hoge wanden van de rivier terug naar de rivier. Af en toe leek het of een boze geest met harde hand de Camper hoe dan ook de rivier in wilde duwen. De bomen en struiken stonden strak voorovergebogen door de wind richting de rivier, bossen tumbleweed rolden over de weg en regelmatig ontstonden dikke zand-/stofstormen van de rode gepoederde aarde van de rotsen. De weg werd steeds smaller (de aanbevolen maximumsnelheid bij normaal weer daalde naar 25 mijl per uur) en de afstand tussen de rollende en schuimende Colorado rivier en de weg bestond nog slecht uit de afgrond tussen de weg en de rivier. Je hoopt dan maar dat je niet net nu een grote bus vol toeristen tegemoet komt en uitgemaakt moet worden wie van de twee er achteruit rijden mag.

Maar eind goed, al goed. We zijn aangekomen in Moab (dingt mee naar een plaatsje in de top 3 van de leukste plaatsnamen tijdens deze reis) op een camping[3] waar we de komende 2 nachten blijven. Het is potverdorie dezelfde camping waar Erica en ik 20 jaar geleden samen in een Hot-tub hebben gezeten. Sweet Memories.

Inmiddels is de wind gaan liggen na een fikse onweersbui ver in de bergen.

Morgen gaan we Arches bezoeken.

(Oh ja en CruiseAmerica Sucks! Zo dat moest er even uit. Na de airco heeft nu ook de koelkast het begeven. De enige oplossing die CruiseAmerica biedt is naar een garage te rijden en hem daar achter te laten voor reparatie. Waar wij dan heen moeten is niet hun probleem, vinden ze. Dan rijden we nog maar even door in ons “oudje” en zetten we Internet net zo lief vol met boze recensies. Is veel leuker.....).

Recept van de dag

Classical Bagel

• 2 kop water, lauw
  • 2 eetlepel gerstemoutsiroop
  • 1 eetlepel instant gist
  • 2 theelepel zout
  • 5 kop bloem,  (hard bloem: hoe meer gluten hoe beter!)
  • 1 pan water
  1. Het water en de siroop mengen in een kom.  Bloem, gist en zout mengen in een andere kom. Meng nat en droog en kneed hard voor zeker 15 minuten. Gebruik extra bloem om plakken aan handen en werkblad tegen te gaan.
  2. Snijdt het deeg in 10 gelijke stukken. Vorm het deeg (gat prikken met duim of rollen met de hand). Laat ongeveer 25 minuten rijzen
  3. Laat het water koken en voeg de bagels toe aan het water. Draai ze voorzichtig met een houten lepel. Totaal 3 à 4 minuten.
  4. Dip de bagels of bestrooi de bagels (sesamzaad, maanzaad e.d.)
  5. Bak de bagels in 20 minuten op 220 graden

[1] Main Street Bagels, 559 Main Street, Grand Junction, CO 81501 (****-)

[2] Gelato Junction Italian Icecream, 449 Main Street, Grand Junction, CO 81501 (****-)

[3] Slick Rock Campground, 1301 N. Highway 191, Moab, UT 84532