I Wish I was in New Orléans (by Tom Waits)

10 mei 2011 - New Orleans, Louisiana, Verenigde Staten

Bourbon streetWe vinden New Orléans te leuk. Eigenlijk zouden we vandaag doorrijden de Mississippi op, maar we hebben een paar nachtjes Big Easy bijgeboekt.

Midden in New Orléans, op loopafstand van Jackson Square ligt ons gezellige hotel met zwembad[1] in het midden tussen de kamers. Hoe cool is dat.

New Orléans is.......ja wat is het. Als je er nog nooit geweest bent: vergeet alles wat je weet over Amerika. Het is alles behalve Amerika. Zeker de French Quarter is een soort mix van de Warmoesstraat Amsterdam (maar dan veel straten) met Havanna. Voeg daar nog wat Spaans aandoende balkons met uitbundige bloemenbakken en blues- en jazzmuziek galmend over de straten aan toe. Dan heb je ongeveer een beeld. Veel kleine winkels, galeries met uitmuntende kunst en mooie sieraden en kleding, veel cafés (drinken op straat mag zomaar), bakkers, snoep- en chocoladefabriekjes, nog meer restaurants, voodoopaleizen, waarzeggers, vrolijke zwervers met complimenteus commentaar (“like your hat”), wereldberoemde muziekzalen (Tipitina’s, Preservationhall, House of Blues), overal jazzbands op straat en het geluid van het stoomorgel van de beroemde radarstoomboot “Natchez”. En dat alles met een Zuid-Europese attitude van “laat maar waaien”. En daar zitten wij midden in.

Heeeeeeerlijk.

“zullen we het doen?”

“mmmm”

“is wel leuk”

“ja dat wel”

“ik hoor een maar?”

“kan een beetje tegenvallen”

“ja kan, maar we zijn hier meer één keer”

“nietus, dit is de 2e keer”

“maar vorige keer zijn we ook niet geweest”

“da’s waar, hoe laat is’ie open?”

“half 6”

“is ie duur”

“ja, ja........wat is duur”

“open op maandag”

“Yess!”

“ver lopen?

“hier eind van de straat”

“doen?”

“recensies zijn goed”

“proberen”

“moeten we netjes aangekleed? ik heb alleen shorts en T-shirts”

“site zegt: no flipflops, tanktops, cut-off shirts”

“oke, lets go......”

Op naar K-Paul's Louisiana Kitchen[2] van de wereldberoemde cajun-chef Paul Prudhomme, koning van de New Orléans Kitchen (en tv-sterrenkok, kookboekenschrijver, fabrikant van geweldige kruidenmixen, celebrity, ambassadeur van de creoolse/cajun-keuken en godfather van het beroemd maken van de “The New Orleans-kitchen” als één van de beste keukens in de wereld).

Tafeltje naast de keuken, etend onder het portret van de Maestro zelve.

En het was goed...................en heel lekker (melassebrood, maïsbrood, jalapenobrood, leek-champagne-mushroomsoep, chicken met jambalaya, crawfish-meat-cake, breadpudding, lemontart en crème brulee. Robbie heeft zelfs om een extra portie krabpootjes in maisdeeg gevraagd).

Oh ja en wat doe je als je als winkelier last hebt van winkeldieven...juist ja, je maakt er een wedstrijd van, roept iemand uit tot “dief van de maand” (shoplifter of the month), maakt er een poster van en hangt die groot in de etalage. Zoals een winkelier in Chartres Street. Geen privacy-waakhond in New Orléans die er op let.

Recept van de dag

• 3/4 kopjes tomatensaus
  • 2 kopjes visbouillon
  • 1/2 kopje ui, fijngesneden
  • 2 kopjes rijst
  • 250 gram gepelde krab, rivierkreeft, vis (naar eigen smaak)
  • 1,5 dozijn oesters
  • 1,5 dozijn gepelde garnalen
  1. Sprenkel de olie op de Tasso, worst, ui, selderij en paprika, en mengen met je handen. Verhit een pan op matig vuur. Voeg de Tasso en worst toe en bak tot ze bruin zijn, ongeveer 5 tot 8 minuten onder voortdurend roeren. Voeg de ui, bleekselderij en paprika's toe; bak tot ze gaar zijn maar nog stevig aanvoelen, ongeveer 5 minuten. Af en toe roeren en schrapen om de onderkant goed los te houden. Voeg de laurierblaadjes, Magic Seasoning Blend en knoflook toe. Kook ongeveer 3 minuten, onder voortdurend roeren.
  2. Voeg de tomaten toe en bak ongeveer 7 minuten, onder regelmatig roeren. Voeg de tomatensaus toe en kook 7 minuten meer, vaak roeren. Roer de bouillon erbij en breng aan de kook. Roer er vervolgens de uien in en bak ongeveer 2 minuten.
  3. Voeg de rijst en vis toe, roer goed en haal van het vuur. Doe het mengsel over in een niet ingevette bakpan. Dek de pan af met aluminiumfolie en bak op 200 ° C tot de rijst gaar is maar nog knapperig, ongeveer 20 tot 30 minuten. Haal ze uit de oven. Als u nog steeds vocht in de pan heeft, laat de pan een paar minuten staan, nog steeds bedekt, zodat rijst al de vloeistof kan absorberen. Verwijder de laurierblaadjes en serveer direct.
  4. Om te serveren, schep de rijst in een kommetje en plaats 2 bekers op elk bord voor een hoofdgerecht en één kop als een voorgerecht.

[1] The Hotel Provincial, 1024 Chartres Street, New Orleans, LA 70116

[2] K-Paul’s Louisiana Kitchen, 416 Chartres Street, New Orleans, LA 70130 (****-)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade