Letter from America

30 april 2011 - Almere Thuis, Nederland

20 jaar geleden bedachten Erica en ik dat, in het geval we nog steeds aan elkaar zouden hangen, het leuk zou zijn om even te stoppen met het dagelijks leven. Zo halverwege het arbeidzame leven. Blijkbaar hadden we toen al door dat wij de generatie zijn die de financiële debacles van voorgaande generaties mogen opknappen en minimaal tot ons 67e door moeten werken. Opknappen in luxe, dat wel.

Dus 20 jaar geld gaan sparen en op een rekening vastzetten, en die pas in 2011 laten uitkeren. Wat we toen niet wisten, maar nu wel, is dat we inmiddels met z’n drieën zijn. Dat maakt om tal van redenen (ja, ook ordinair geld) een jaar er tussen uit niet mogelijk. Maar er stond nog wat op ons verlanglijstje: langere tijd naar Amerika. En dat lukte. Negen maanden voorbereiding: waar willen we heen, wat hebben we al eens gezien en behoeft reprise, wat hebben we nog niet gezien en willen we nu perse wel zien, kunnen we ruilhuizen vinden op leuke plaatsen? 1001 keuzes te maken.

Op één mei vlogen we weg. Zonder toestemming van de leerplichtambtenaar, met een oorlogsverklaring van de directrice van Robbie’s school op zak en heel, heel, heel veel zin.

En om niks te vergeten van deze reis, om de familie op de hoogte te houden en om Robbie een document te geven hield ik elke dag een dagboekje bij op internet. Uiteindelijk werd het 6000 keer gelezen door iedereen die het leuk vond om ons te volgen.

Tijdens onze reis hebben we veel en lekker gegeten. Van alle bijzondere maaltijden, menukaarten en snackjes heb ik recepten verzameld. Na elke dag staat één recept vermeld die op één of andere manier iets te maken heeft met het verhaal van die dag. Ik heb ze overal en nergens vandaan, dus ja, copyrights…dat ligt wat lastig.

De maatvoering is vaak Amerikaans (cups), maar dat went snel genoeg. 1 cup = 250 ml.

Veel lees-, kook- en herinneringsplezier.

Bertjan Soetevent

Robbie Soetevent