Little Wing (by Stevie Ray Vaughan)

30 mei 2011 - Austin, Texas, Verenigde Staten

Vandaag is het weer “Stevie Ray Vaughan”-city (Austin). Blijft mooi om te zien hoe deze stad de man omarmt. Alle winkels liggen vol met Stevie-shirts, schilderijen, plectrums, posters, sleutelhangers, bierpullen, sokken, stickers, babykleding, etcetera, etcetera. Stevie overal...als een engeltje (little wing) hangt hij boven de stad.

We zijn ons tripje naar Austin begonnen in de Apple-store op zoek naar een Ipad. Uitverkocht, overal uitverkocht. Ja, als ik morgenvroeg langs kom is er een nieuwe levering en misschien kan ik er dan één kopen...moet ik er wel om 9 uur zijn.........onwaarschijnlijk.

Foodstruck Austin

Daarna naar het zuiden van de rivier gegaan om te shoppen in de hippiebuurt aan Congres Street. Een heerlijke rij winkels met bizarre producten: oude apothekerattributen, aangeklede opgezette dieren, Elvispakken, nog gekkere cowboylaarzen, sexy kortgerokte Alice in Wonderland jurkjes, stierenkoppen zo groot als een bankstel, gitaren met de meest bijzondere beschilderingen, drag-queen-jurken, gebloemde cowboy hemden, lesmodel van de baarmoeder.  Heerlijk om tussen te neuzen. Heerlijk Mexicaans gegeten bij Guero’s[1] en daarna bij een stalletje een cola-snowball (waterijs, roomijs en cola) opgeslurpt. IJs eten is bijna geen doen, binnen 2 minuten is je ijs verandert in een drankje. Na de lunch ons hotel opgezocht, het super-de-luxe “The Driskill”[2]. Meer dan honderd jaar geleden gesticht door een rijke cowboy/oliebaron en nu nog steeds één van de meest opvallende hotels van Austin. Was een koopje, de nacht na Memorialday.

Daarna de stad door geslenterd. Want inmiddels was er ook een enorm harde wind op komen zetten en dat maakt dat naast de zon er ook nog een warme föhn door onze haren waait. Veel ijs dus, veel water en een zeer langzaam tempo.

We hadden ons ook nog voorgenomen de grootste vleermuizenkolonie van Amerika te gaan bekijken. Ze hangen onder aan een brug, midden in de stad. Schijnt een waanzinnig gezicht te zijn om de 100.000 vleermuizen vrijwel tegelijk te zien wegfladderen van de brug. Op weg naar de brug liep ons een zwerver van achteren tegemoet. “Watch out” schreeuwde hij. We keken verschrikt om. “Ja” zei de zwerver “mensen schrikken altijd zo van mijn verschijning, dus ik dacht ik waarschuw even”. Na een klein babbeltje vroegen we hem of hij wist hoe laat en waar de vleermuizen te zien zouden zijn. “6 pm” antwoordde hij “under this bridge” en wijst naar voren.

Dat kwam mooi uit, het was half zes.

Dus wij daar zitten, en zitten, en zitten en zitten. Wij wachten, en wachten, en wachten, en wachten. Totdat Robbie er helmaal klaar mee was. Vertrokken zonder een vleermuis te zien.

Later even gegoogled. Het was pas om half 9 ’s avonds dat de vleermuizen zich zouden laten zien. Hebben we toch mooi 90 minuten naar een brug zitten staren…ook leuk.

Recept van de dag

• 8 olijven met pimento, in plakjes
  • 1 eetlepel tomatenpuree
  • 1 theelepel kappertjes, uitgelekt
  • 2 eetlepel anatto-olie
  • 30 maïsbladen , of 30 vierkante stukjes aluminiumfolie (12 cm)
  • 1 laurierblaadje
  • 1 takje koriander
  • 1 theelepel komijn
  1. Meng het water en de geraspte maïs tot een pasta. Doe deze in een pan met maïsmeel, suiker, zout en boter. Breng dit aan de kook en laat, al roerend, ongeveer 20 minuten pruttelen tot het mengsel gaat binden en bijna een deeg vormt. Zet het daarna minstens 1 uur weg.
  2. Prak knoflook, oregano, zout en peper flink door elkaar zodat er een pasta ontstaat. Meng deze met het vlees door de olijfolie en azijn. Zet dit apart.
  3. Verhit de olie in een pan bij middelmatige warmte. Voeg ui en paprika toe en laat dit alles, onder voortdurend roeren, zachtjes bakken tot de ui glazig is (5 tot 8 minuten). Voeg nu het vleesmengsel toe en laat dit ongeveer 10 minuten onder voortdurend roeren bruinen. Doe er dan de eieren, pruimen, rozijnen, olijven, tomatenpuree, kappers en 1 eetlepel anatto-olie bij. Temper de warmtebron tot laag en laat het nog eens 5 minuten pruttelen.
  4. Vet ieder maïsblad of stuk folie in met de rest van de anatto-olie. Leg een volle lepel deeg in het midden en spreid dit met de achterkant van een lepel uit tot 1 cm van de kant. Leg een volle lepel van het vleesmengsel in het midden van het deeg, vouw dan het blad of de folie zo dat het vlees helemaal in het deeg ligt. Zet ieder pakketje vast met een stukje touw.
  5. Breng 5 liter water aan de kook met zout, een blaadje laurier, koriander en komijn. Leg de tamales hierin en laat ze 1 uur zachtjes pruttelen bij matige warmte. Haal ze er dan uit met een schuimspaan, rol ze uit en dien ze warm op.

[1] Guero’s Taco Bar, 1412 South Congress, Austin, TX 7870 (****-)

[2] The Drisskill Hotel, 604 Brazosstreet, Austin TX 78701