Colorado (by Linda Ronstadt)

15 juni 2011 - Breckenridge, Colorado, Verenigde Staten

Vanochtend vroeg op. Robbie wilde naar opa en oma toe. Dit keer voor de zekerheid met pyama-jurkje aan.

Natuurlijk kun je een beschaafd ontbijtje in het hotel nemen, maar als je opa en oma kennis wilt laten maken met Amerika, wil je ze laten zien hoe het “echt” gaat. Dus staken we de weg over naar “Sam No3”[1]. Een echte Amerikaanse zaak, met booths, rood skai-leren zittingen op ronde barkrukken. Het was een drukte van jewelste in Sam’s zaak. Veel te bolle motoragenten, bouwvakkers, groepjes jeugd en zakenlui. En de menukaart is eindeloos.

Opa en oma gingen voor de full sjebeng: Naked french breakfast (aardbeiensaus, brood met Zwitserse kaas en bacon en gebakken aardappelen), Egg Benedict (gepocheerd ei met hollandaise-saus, worst, brood, roerei en aardappelen). Wij hielden het bij een wafel met nootjes, stroop, aardbeien, banaan, fruit en een bagel.

En allemaal met eindeloos veel koffie, want het tempo van bijvullen in de zaak van Sam lag hoog.

Om 12 uur richting de Camperverhuur gereden. Camper volgeladen met bagage voor 5 man (past net) en na een bezoek aan de Wal-Mart voor de broodnodige proviand, gas geven en de Rockie’s in gereden. En na 20 kilometer rijden zien we al voortdurend weergaloze uitzichten. De Camper (moet zeggen, wel een oudje en niet direct de beste reclame voor CruiseAmerica) mocht er gelijk aan trekken en al snel hadden we de hoogte van de sneeuw bereikt.

Na een diepe duik in een enorm dal via een steile snelweg, zijn we uiteindelijk gestopt in Dillon en hebben onze camper geparkeerd op een idyllische plekje. Rond om ons heen besneeuwde bergtoppen en naast onze camper een uitzicht van enkele kilometers over een meertje waarvan de eerste 60 meter zijn drooggevallen en een prachtig patroon van craquelé laten zien.

En vanavond, bij het kampvuur[2], onze eerste campingmaaltijd verorberd (lekker simpel: aardappelpuree, worst, sla en broccoli). Maar ja, in deze omgeving smaakt alles als een culinair hoogtepuntje.

Ander hoogtepunt(je) wordt de nacht. Want Erica en ik hebben voor 30 dollar een tent gekocht en slapen vannacht naast de Camper in het tentje. Zo “klein” gekampeerd hebben we toch al gauw 10 jaar niet gedaan. Zouden we het nog kunnen? Kunnen onze ruggen het nog aan? Komen we morgen een beetje elegant uit de tent? Komen we überhaupt nog uit de tent? Hoe zal ons haar zitten na een nacht draaien en woelen? Kunnen we wel slapen met al die dieren om onze tent? Hoe koud wordt het vannacht? Hoe moeten we ook al weer plassen in de tent zonder te knoeien?

Morgen zullen we het weten.

Recept van de dag

Eggs Benedict

• 2 Engelse muffins,  of stevig maisbrood in rondjes uitgesneden
  • 2 ei, (zo vers mogelijk)
  • azijn
  • peper en zout
  • peterselie
  • 100 gram boter
  • 2 eidooiers
  1. Doe de witte wijn, azijn, zout & peper, peterseliestelen en het sjalotje in een steelpannetje en laat op hoog vuur inkoken tot er een eetlepel over is. Af laten koelen en zeven en mengen met de dooiers. Au bain-marie verwarmen en al kloppend steeds een klontje boter toevoegen tot je een mooie fluwelige saus hebt. Niet te heet laten worden want dan krijg je roerei. Warm houden boven het warme water en af en toe even doorkloppen.
  2. Breng een ruime pan water aan de kook en voeg een scheut azijn toe. Zorg dat het water nu net tegen de kook aan blijft. Breek een ei in een klein schaaltje. Roer met een lepel in het water zodat er een draaikolk ontstaat en laat het ei voorzichtig in het midden van de draaikolk glijden. Vouw met een lepel het wit dat uitloopt om de dooier en haal na drie minuten het eitje met een schuimspaan uit het water. Witte frutstels een beetje bijsnijden.
  3. Beboter de warme geroosterde muffins, beleg met een paar plakken mooie ham, leg het gepocheerde ei erop en lepel er een flinke schep warme hollandaise saus over. Direct serveren.

[1] Sam’s No 3, 1550 Curtis Street, Denver, CO 80202 (****-)

[2] Heaton Campground, Dillon Dam Road, Breckenridge