I Ain’t Missin’ You At All (by Alison Krausse & John Waite)

3 augustus 2011 - Monterey, California, Verenigde Staten

Je kan er maar bekend om zijn. Je zult de naam hebben. Het zal je specialiteit zijn. Je zal er maar altijd naar ruiken.

Vandaag zijn we naar Gilroy afgereisd. Nadat we eerst een “plastic” ontbijtje hadden genuttigd in ons basic hotelletje in Monterey[1] (ja, mensen het einde van het budget is in zicht, dus we gaan voor goedkoop...zolang het maar droog is), zijn we nog iets noordelijker gereisd naar de hoofdstad van...tatatada....komt’ie....je verwacht het niet, he......de knoflook. Ja, Gilroy verkoopt zichzelf als “World Capital of Garlic”. Hoewel er geen dag voorbij gaat dat ik geen knoflook eet, is op één of andere manier een stempel “World Capital of Garlic” toch zoiets als de hoofdstad van WC-eend, het grootste aardappelmuseum, een beker winnen voor de mooiste modder, Miss krulspelden worden of een sticker op je auto plakken met de mededeling dat jouw auto de lekkerste olie verbruikt. Ik weet het niet, maar ik zou een ander thema gekozen hebben om een stad (daar is’ie weer) op de kaart te zetten. Maar goed, in Gilroy worden meer knoflookbolletjes verbouwd dan waar dan ook ter wereld, en dus is er een knoflook-museum, een knoflook-winkel, knoflook-petten, de gouden-knoflook (voor de beste knoflook-ondernemer van het jaar), is er een knoflook-road, een knoflook-winkelcentrum (heel leuk, heet “knoflook-world”, je verzint het niet), t-shirts met knoflook, een knoflook-festival, knoflook-mondspray, en zo gaat’ie nog wel even door.

Maar Gilroy heeft ook Gilroy Gardens (met als mascotte.....een knoflookbolletje). De gardens zijn behalve een leuke botanische tuin, vooral een pretpark waar Robbie zich heerlijk heeft kunnen uitleven in attracties (ronddraaiende knoflookbolletjes, echt waar) die precies passen bij haar leeftijd (niet te spannend, niet te flauw). En tussen de attracties door kunnen ze van alles leren over planten en bloemen. Is het idee. Komt natuurlijk niks van terecht, maar leuk geprobeerd.

De reis terug hebben we gemaakt over de 101. Zeg maar de evenknie van de highway 1, maar dan door het binnenland. Vanaf Monterey tot aan Paso Robles (zo’n ruime 200 kilometer) strekt zich een gigantisch groot landbouwgebied uit. Er wordt van alles verbouwd in de open lucht. Niks geen kassen. Zonnetje, windje, alles open en bloot.

Uiteraard verbouwen ze knoflook, maar ook aardbeien, sla, appels, tomaten, perziken, pruimen, druiven, artisjokken (10 voor één dollar....heb wel een nieuw receptje gejat hier, artisjok/spinazie dip met kaas.....heerlijk), kersen, meloenen, aubergines, pompoenen, sinaasappels, er komt geen einde aan de streepjes gepote groenten rond de snelweg 101. En natuurlijk stikt het er ook weer van de Mexicanen. Toen wij vanavond tussen 5 en 7 over de weg zoefden, haalden we  geregeld een totaal volgepakt scheef hangende, ruitloze, als een schip deinende, met kromgebogen antenne, zwaar beschadigde, lamploze, totaal door de zon verbleekte Cadillac uit 1970 in met aan het stuur Papa Mexicaan en naast en achter hem de rest van de familie Mexicaan. Net terug van een dag hard werken tussen de groenten en het fruit.

Vanavond hebben we hier in de straat gegeten want we waren al met al laat thuis. In Cafe della Via[2]. Een Italiaan, in een Amerikaans badplaatsje van 3500 mensen groot. Wij waren er gewoon aan voorbij gelopen. Kon niks zijn. Dachten we. Maar....foutje onzerzijds. Was heerlijk en gezellig. Maar goed dat we dat nu pas ontdekken (en als apetizer, van de zaak, brood met olijfolie en....hoe passend bij deze dag.......knoflook).

En tijdens het eten nog even een zwaar gesprek gehad. Over de vraag: Wat missen we nu echt nu we 3 maanden in Amerika zijn. Ach ja, we komen op wat kleinere en grotere dingen als pizza uit eigen oven, Amber, opa’s en oma’s (al zien we die nu vaker dan thuis, want we Skypen bijna om de dag), barbies, Zimba, de fietsen.......maar we hebben het nog zo naar onze zin dat bij de gedachte aan deze “gemissen” we nog niet onmiddellijk volschieten.

We kunnen het nog even volhouden zonder....

Recept van de dag

• 3 eetlepel tomatenpuree
  • 1/4 kopje parmezaanse kaas, geraspt
  • zout
  • 1/4 kopje rode wijn
  • 500 gram gehakt, (minimaal 16% vet)
  • 250 gram varkensworst
  • 2 theelepel zwarte peper
  • 1 eetlepel olijfolie
  • Rode wijn
  • 750 gram spaghetti
  1. Verhit olijfolie in een grote pan op midden-hoog vuur. Voeg de uien toe en bak nog 2 minuten. Voeg knoflook toe en bak 1 minuut. Voeg de wortels en champignons toe en bak voor 2 minuten. Voeg tomaten in blik toe. Voeg basilicum en peterselie toe. Druk de tomaten met een aardappelstamper tot een saus en laat ongeveer 5 minuten indikken op een matig hoog vuur. Voeg tomatenpuree toe. Zet het vuur lager en laat sudderen.
  2. Meng met de hand in een grote kom rundvlees, Italiaanse worst, basilicum, peterselie, champignons, eieren, paneermeel, kaas, zout en peper tot het goed gemengd is. Maak kleine ronde gehaktballetjes. Verhit koekenpan op hoog vuur. Voeg olijfolie toe en bak de balletjes aan (2-3 minuten). Om de  gehaktballen af te werken, voeg een klein beetje rode wijn aan de pan toe. Voeg ¼ kopje rode wijn bij de saus. Roer er dan ¼ kopje kaas door. Voeg zout naar smaak toe. Voeg de gehaktballetjes aan de saus toe, voorzichtig roeren. Laat de saus en gehaktballetjes voor 30-45 minuten sudderen.
  3. Breng in een grote pan 4 liter water aan de kook. Zodra het water kookt, voeg 1 eetlepel zout toe. Als het water weer aan de kook is doe de pasta in de pan. Laat de pasta koken op hoog vuur. Als de pasta net aan gaar is, afgieten. Voeg bij de saus en laat de spaghetti goed mengen met de saus. Bestrooi met geraspte parmezaanse kaas.

[1] El Castell Motel, 2120 North Fremont Street, Monterey, CA 93940

[2] Cafe Della Via, 155 North Ocean Avenue, Cayucos, CA 93430