Colorado (by Jeff Wahl)

11 juni 2011 - Colorado Springs, Colorado, Verenigde Staten

Na een haperend gesprekje met mijn neefje en nichtje over Skype zijn we naar Colorado Springs gereden. Niet echt een lange rit, 2 uur. En een mooie rit. Eerst door de bergen en daarna met een ruime boog om de bergen heen.

Colorado Springs is een gezellige stad, met veel winkels, cafés en souvenirshops.

Na aankomst eerst een bezoek aan het Ghost Town Museum (nog even aan goud-pannen gedaan, maar helaas...) en daarna begonnen met een rit door de ‘Garden of the Gods’. Ja, ja, Gods, ze doen het niet voor minder. Maar toegegeven, het is niet een enorm park, maar wel bijzonder. Grote knalrode rostformaties die als Cathedralen boven de bomen uitsteken. Maar het is zaterdag, dus knoeperd druk. Want op vrije dagen trekken Amerikanen massaal de natuur in. Een leuke eigenschap, maar niet als ik dat ook net doe (en vanwege de lange afwezigheid van werkdruk, routine en dagelijks leven geen enkel benul meer heb van dagen van de week). Dus geen parkeerplaats te krijgen. Op één plek zijn we nog wel even de rotsen opgeklommen. Maar Robbie was zo enthousiast over het klimwerk, dat we besloten hebben om morgen vroeg naar het park te vertrekken: het is dan rustig, het licht op zijn mooist en de grootste kans op wildlife.

Na de wandeling hebben we een bezoek gebracht aan de Manitou Cliff Dwellings. Een heel dorpje dat door de Anasazi indianen 700 honderd jaar geleden is gebouwd in grote grotten in de bergen. De huizen zijn best groot inclusief verschillende kamers, mooi gemetselde ramen, vuurplaatsen en koelruimte. De Indianen die daar leefden waren landbouwers die zelden wegtrokken en generaties lang op de zelfde plek bleven. Heel bijzonder om te zien. Zeker als je ziet hoe mooi het gebouwd is, met veel gevoel voor detail.

Manitou Springs ligt er vrijwel tegenover en is een klein maar gezellig dorp met veel te doen en te eten.

Nadat we ons hotel[1] hebben gevonden hebben we zowaar een pizzeria[2] gevonden waar de pizza’s worden gebakken in een houtgestookte oven. Om zo ons gemis van de zomer met onze eigen pizzaoven een beetje teniet te doen. En zowaar, de pizza viel niet tegen (zelfs Robbie heeft er in gehapt).

En Robbie deed ons nog even in de lach schieten: op de vraag of zij bij een glas Lemonade een Straw (rietje) wilde antwoordde ze in plat Amerikaans en zonder blikken of blozen: “sure”.

Recept van de dag

• 150 milliliter zonnebloemolie
  • 275 gram bloem
  • 4 theelepel bakpoeder
  • 1 theelepel zout
  • Boter, om in te vetten
  1. Meng de cranberrycompote met de helft van de suiker en roer goed door. Roer de melk en olie door de losgeklopte eieren.
  2. Zeef bloem, bakpoeder en zout boven een grote kom. Roer de rest van de suiker erdoor. Voeg het ei-oliemengsel toe en schep de cranberrycompote erdoorheen. Het deeg moet stevig en niet te egaal zijn.
  3. Schep het deeg in de ingevette vormpjes en bak de muffins ca 25 minuten op 175 graden.

[1] Mecca Hotel, 3518 W. Colorado Avenue, Colorado Springs, CO 80904

[2] Pizzeria Rsutica, 2527 W. Colorado Avenue, Colorado Springs, CO 80904