Highway Song (by James Taylor)

10 juni 2011 - Raton, New Mexico, Verenigde Staten

Vannacht was een matige nacht. Het hotel bleek vrijwel op de spoorlijn te liggen en Amerikaanse treinen zijn verplicht om de hoorn te blazen op het moment dat zij een overgang  passeren. Dan zit je ongeveer rechtop in je bed.

Na het ontbijt de auto gepakt voor een lange rit. We wilden vandaag Raton, New Mexico halen. Amarillo zou ons tussenstation worden. Het landschap werd almaar platter en droger. Rond middaguur zijn we Amarillo binnengereden. Ik hoop voor Toni Christi (en Albert West) dat Marie het uiterlijk heeft van Pamela Anderson, anders is hij mooi voor niks naar Amarillo gereden. De stad zelf is een volstrekt dode stad met een dood centrum. De binnenstad lijkt op een groot schaakbord waarop grote glazen paleizen zijn neergezet naast kale winderige afbraakplekken, rommelgarages en dichtgespijkerde huizen. Van enige planning lijkt in het geheel geen sprake, laat staan van gezelligheid.

Amarillo ligt in de zogenaamde Panhandle van Texas. Met de Panhandle van Oklahoma wordt dit wel gezien als het schoolvoorbeeld van het triestige binnenland van Amerika. Alles is plat, alles is leeggelopen, racisme viert hoogtij, door ontbreken van zekerheden is iedereen teruggeworpen op allerlei vormen van orthodox christendom. Hier is geen sprake van levenslustig optimisme zoals je dat ziet aan de west en oostkust van Amerika. Hier is het armoede, achterlijkheid, racisme en naargeestigheid. Wilders zou hier goede zaken doen.

Gelukkig loopt een origineel deel van de Route 66 door Amarillo. Daar zijn we heen gereden. Dat stuk  van ongeveer 1,5 kilometer stikt van de antiekhandels, jukejoints, ruige Harley cafés, autoreparatieschuren en ruige restaurants. Daar hebben we geluncht[1], bikers en bijzondere auto’s gekeken onder het genot van een chili con carne. Leuke plek (en midden op Route 66 ontvingen wij prachtige foto’s van Charlotte, de net geboren dochter van Christ).

Het tweede deel van de rit, na de lunch, was even doorbijten. Kaarsrechte wegen door een oneindig lijkend graslandschap. Indrukwekkend maar ook een beetje hypnotiserend. Dus hou dan de ogen maar eens open. We maakten een uur winst door de mountainzone te passeren. Maar rond 3 uur ‘s middags reden we over een hoge viaduct en daarna kwam als uit het niets de voet van de Rocky Mountains in zicht. Ruig landschap met bergen, bulten, caves, mooie steenbokken en herten. Prachtig landschap en dit is nog maar het begin van de Rockies. Dit is het afscheid van Texas, met pijn in het hart.

Maar de Rockies wachten.

Culinair gezien zijn we gelijk in de andere wereld terecht gekomen. Weg zijn de leuke eethuisjes. Het is allemaal ketens, ketens en nog eens ketens. En het gemiddelde private owned restaurant[2] heeft gelijk de uitstraling van een gemiddeld Truckers-cafe. Kale tafels, tl-licht, plastic tafelkleden, grote plastic bekers met cola en een supersnelle bediening. Zo snel dat dat je er bijna niet tegen kan kijken. Je bord is er voordat je het weet, het is ook weer weg voor je het weet. En voor je het weet ben je zelf ook weer weg.

En het voedsel is weer vlak, eenvoudig en veel. Een ongelofelijk verschil.

In Raton hebben we een uiterst eenvoudig maar superschoon motelletje[3] gevonden met stoomcabine in de douche (Erica zit er nu haar vuiligheid uit te zweten), waar we vannacht blijven om morgen door te rijden naar Colorado Springs.

Recept van de dag

• 2 theelepel groene chilipoeder
  • 2 theelepel maïszetmeel,  voor het verdikken
  • Zout
  • Tabasco van groene pepersaus
  1. Bruin het vlees in het bakvet in een grote pan.
  2. Voeg de overige ingrediënten toe in de pan en laat gedurende 2 uur stoven. Eventueel wat water toevoegen tijdens het koken.
  3. Op smaak brengen met zout en peper.

[1] Smokey Joe’s, 2903 SW 6th Avenue, Amarillo, TX 79106 (**---)

[2] Oasis Restaurant, 1445 S. Second Street, Raton, NM 87740 (**---)

[3] Budget Host Melody Lane Motel, 136 Canyon Drive, Raton, NM 87740