Everywhere I Go (by Omar & the Howlers)

2 juni 2011 - Fredericksburg, Texas, Verenigde Staten

Vandaag was het vroeg op. We hadden ons voorgenomen om The Enchanted Rock te beklimmen. Na een lange, bochtige rit met herten, konijnen en eekhoorns voor onze auto uit sprintend, doemde vanuit het noorden een enorme puist in het landschap op: een enorm granieten blok, dat zo'n 130 meter uitstak boven de dwerg-eiken, Texaanse dadelpruimen, Mexicaanse kastanjebomen en diverse doornachtige struiken.

De Indianen die hier eens leefden, geloofden heilig in de mythische krachten van deze batholiet (boven de grond al een hele berg, maar onder de grond nog eens net zo groot als Manhattan) en geloofden dat er geesten binnenin woonden. De

Llano

binnenkant van Enchanted Rock lijkt inderdaad te leven als je na afloop van een warme dag de rots hoort kraken en scheuren.

Wij zijn op onderzoek uitgegaan om te zien of er nou echt geesten waren. In de warme ochtendzon hebben we de hele wandeling tot op de top gemaakt. Was flink zweten, afzien, mopperen, drinken, schelden, glijden, klauteren en wrijven over de kuitspieren.

Maar het uitzicht op de top was majestueus. Het weer was kraakhelder, dus we konden honderd mijlen ver kijken. Een panorama Mesdag op z’n Amerikaans.

Boven op de berg had Robbie nog een zeer raadselachtige, magische, bovennatuurlijke ervaring. Ik kan alleen vertellen dat we Robbie een half uur kwijt zijn geweest, en alleen haar stem uit de lucht konden horen. Heel eng allemaal....is de rots echt behekst?

Vervolgens zijn we doorgereden naar Fredericksburg. 150 jaar geleden kwamen hier 126 Duitse immigranten aan. De Duitse sfeer is nog steeds duidelijk op straat aanwezig. Alles is Duits: de Main Street heet “Hauptstrasse’, restaurants pronken met hun Jager-schnitzel, het welkomstbord van de stad roept “Wilkommen”, er zijn allemaal Biergartens, Duitse schlagers schallen uit de speakers en de Frankfurster wurst is overal verkrijgbaar. En dat allemaal omdat hier ooit Duitsers zijn begonnen met bouwen en vanwege de onherbergzaamheid van het gebied bijna 50 jaar in betrekkelijk isolement hebben kunnen leven.

En Erica heeft weer een prachtige B&B[1] gevonden. Midden in Fredericksburg.

Een mevrouw die helemaal gek is van het kinderboek “Miss Twiggleys Treehouse” van DW Fox (een vrouw die samen woont met twee beren) en heeft de hele kamer (twee verdiepingen) in die stijl ingericht. Overal beertjes, aankleedspulletjes, een levensgrote aangeklede beer in de huiskamer, tierlantijntjes, vers gebakken koekjes, snoepjes, popcorn, wijn, jacuzzi, alles er op en er aan. Heel gezellig dus en lekker truttig. Maar zeer, zeer gastvrij.

Vanmiddag geluncht in de Rock & Roll bar[2] van het dorp. Alles in jaren 50 stijl en Robbie was gelukkig met Grease op de televisie. En als toetje homemade Icecream (amaretto met noten en perzik, zalig!) en Robbie een marsepeinkoekje in de vorm van een hotdog.

Voor het avondeten nog even een knallende cowboyhoed voor Robbie gekocht en ordinair friet, hotdog, hamburger en salade gegeten in een kroeg[3].

Vanavond ga ik nog even een concert kijken van de McKay Brothers, fijne rootsmuziek uit Texas, in café “Hondo’s on Maine”.

Corndogs & Home Made Ketchup

• 150 milliliter melk
  • 10 gram bakpoeder
  • 1 eidooier
  • cornflakes
  1. Maak een stevig deeg van bloem, maïsmeel, melk, bakpoeder en een snuf zout. Laat even rusten.
  2. Ontvel intussen de tomaten: snij ze kruislings in, dompel ze in kokend water, haal het velletje eraf en snij de pitjes eruit. Fruit de ui in de olie. Voeg de tomaat, azijn, suiker en specerijen toe. Laat op laag vuur 30 min zachtjes stoven.
  3. Proef en voeg zout en tabasco naar smaak toe. Pureer of wrijf door een zeef. Warm weer op en bind eventueel met wat maïzena. Laat vervolgens helemaal afkoelen.
  4. Maal de cornflakes (in de keukenmachine) grof. Rol het deeg uit tot een dunne lap. Snij in vierkantjes en rol er de worstjes in. Bestrijk het deeg met eigeel en rol de dogs door de cornflakes. Bak in een voorverwarmde oven van ca 160'C goudbruin en krokant.
  5. Serveer met de ketchup.

[1] Corner Cottage Bed and Breakfast Inn, 305 S Orangestreet, Fredericksbug, TX 78624

[2] Clear River Icecream*Bakery*Deli, 138 E Mainstreet, Fredericksburg, TX 78624 (***--)

[3] Hondo’s on main, 312 W Mainstreet, Fredericksbug, Texas 78624 (***--)