The Hill Country Of Texas (by Willie Nelson)

16 mei 2011 - Wimberley, Verenigde Staten

House WimberleySnel nog even een instant ontbijtje genuttigd in een ongewoon ongezellig ontbijtzaaltje van de La Quinta. Het enige leuke is dat Robbie dol enthousiast is over een wafel-zelf-maak-machine in de goedkope hotels in Amerika. Een groot vat met meel staat klaar, met een te vaak gebruikt bekertje tap je daar meel dat je in een grote wafelijzer giet, wafelijzer omdraaien en de teller begint te lopen. Na 2 minuten een verse wafel. Kijk, dat is volgens Robbie nog eens een wereldwonder.

Bij de machine zat een man die een karretje met zich meezeulde met daarop 2 zuurstofflessen. Het is onwaarschijnlijk zoveel mensen als wij deze reis tegenkomen die met een zuurstofapparaat onderweg zijn. Soms op een karretje, soms in een draagtasje. Waar je dat soort “patiënten” in Nederland wellicht 1 of 2 keer per jaar tegenkomt, is het hier een ware plaag. Zeker 3 keer per week kom je iemand tegen die zo’n zuurstofmachine met zich meedraagt. Wat zou dat zijn? Meer longproblemen in de VS? Lijkt me stug want de gebieden met een beetje fatsoenlijke lucht zijn hier toch veel groter dan in ons overbevolkte landje. Minder longtransplantaties? Nou ja, ik geloof niet dat Amerika voorop loopt met het donorsysteem, maar in dat verband is Nederland ook nog een ontwikkelingsland. Of zou het nog platter zijn dan dat en komt het gewoon omdat Amerika een veel grotere spreiding kent tussen arm en rijk. En dat er dus een veel groter deel van de bevolking (geschat wordt wel 30 tot 40 %) onder de armoedegrens leeft.

Een onderzoek in Amerika liet dat fijntjes zien. “Certain populations are also at increased risk of lung disease because they live in substandard housing, and are exposed to elevated levels of outdoor and indoor air contaminants, or they may have higher than average smoking rates,"  vertelde Dr. Norman Edelman, American Lung Association Chief Medical Officer in een krantje wat ik een paar dagen later tegenkwam. Hij koppelde dit aan de sociale onderklasse van deze mensen.

Zou kunnen, klinkt plausibel. Opvallend is het in ieder geval.

Vanochtend hebben we de eigenaar van het huis waar we de komende drie weken in verblijven, op het vliegveld ontmoet. Sleutels uitgewisseld. Vervolgens in een busje gestapt die ons heel luxe tot aan de auto bracht, die al met open deuren op ons stond te wachten op de Valet Parking. Service verlenen kunnen Amerikanen wel.

Via een prachtige rit door licht glooiend landschap, met veel “warm weer” groen zijn we uiteindelijk bij ons huis aanbeland. In de uithoek van Wimberley ligt ons huis in het bos op een groot stuk land, tussen andere bungalows. Mooie tuin, enorm zwembad, (ja daar is’ie, geen Amerikaan zonder) een BBQ, mooi huis en legio herten, eekhoorns en tropische vogels om het huis. Ideale plek om de komende drie weken te verblijven.

Recept van de dag

Houtskool Gegrilde Argentijnse Steaks Met Chimichurri Saus

• 1/4 kop warm water
  • 2 theelepel gedroogde oregano
  • 2 theelepel zout
  • 1 1/3 kop bladpeterselie
  • 2/3 kop korianderblaadjes
  • 6 teen knoflook, fijngehakt (ongeveer 2 eetlepels)
  • 1/2 theelepel rode pepervlokken
  • 1/4 kopje rode wijnazijn
  • 1/2 kopje extra vergine olijfolie
  • 1 eetlepel maïszetmeel
  • 2 eetlepel zout
  • 4 entrecôte, 1,5 cm dik (ongeveer een pond per stuk)
  • 4 houtsnippers
  • gemalen zwarte peper
  1. Meng warm water, oregano en zout in een kleine kom, laat 5 minuten staan om de smaak van oregano te verzachten. Doe peterselie, koriander, knoflook en rode peper vlokken in de keukenmachine. Hak met behulp van de pulse-knop, ongeveer tien een-seconde pulsen. Voeg watermengsel en azijn toe en pulse nog een paar keer om te mengen. Doe het mengsel in een middelgrote kom en klop langzaam de olie er in tot die is opgenomen in het mengsel. Dek af met plasticfolie en laat minimaal 1 uur staan op kamertemperatuur.
  2. Combineer maïzena en zout in een kleine kom. Wrijf het vlees droog met keukenpapier en leg op een rooster in omrande bakplaat. Wrijf gehele oppervlak van het vlees in met het maïzenamengsel en plaats het vlees, onbedekt, in de vriezer tot deze zeer stevig is geworden (ongeveer 30 minuten).
  3. Steek de kolen in de BBQ aan en wacht tot alle kolen aan de bovenkant een grijze aslaag hebben en de vlammen verdwenen zijn. Plaats de houtsnippers direct op kolen in een cirkel aan de buitenkant van de grill. Plaats rooster er op en wacht tot het geheel zo heet is dat je je hand maximaal 3 seconden boven het rooster kunt houden.
  4. Vlees inwrijven met peper. Plaats het vlees op de grill, dek af en bak 2 tot 3 minuten. Omdraaien en andere zijde 2 tot 3 minuten bakken. Draai weer om en bak totdat de eerste zijde goed bruin is. Doe het zelfde met de andere kant. Pak het vlees goed in in aluminiumfolie en laat 10 minuten rusten. Serveer met de chimichurri saus er naast.