Pancho and Lefty (by Townes van Zandt)

17 mei 2011 - New Braunfels, Verenigde Staten

Gruene HallVanmorgen heerlijk wakker geworden in ons “huisje” in Texas. De wijk is een soort “Almere Hout” op z’n Texaans. Veel nette villaatjes en villa’s in keurige straten. Alles verdeeld in een soort hofjes en bochtjes. Met elkaar verbonden door 3 of 4 hoofdwegen. Het ligt redelijk ver van het plaatsje Wimberley en met geen enkele voorziening in de buurt. De dichtstbijzijnde grote supermarkt ligt maar 25 minuten rijden bij ons vandaan. Maar een Texaan heeft op zijn minst 2 auto’s, dus afstanden spelen geen rol.

Het moet wel gezegd, de supermarkt hier (die van 25 minuten ver weg) is wel van grote klasse. Zijn naam (HEB) doet vermoeden dat het om een soort van Lidl gaat, maar in werkelijkheid is het een supermarkt super-de-luxe. Geen supermarkt in Nederland kan tippen aan het aanbod verse, biologische producten van HEB. Te veel lekkers (en nog gezond ook) om in ons VW-tje Tiguan te vervoeren. Het zal ongetwijfeld de invloed zijn van Whole Foods, de grootste Organic-super in de VS met als hoofdvestiging/geboorteplaats Austin. Maar we hebben flink kunnen inslaan en voor de avond zelfs versgebakken tortilla’s mee kunnen nemen.

Vandaag hadden we Robbie beloofd dat we naar Schlitterbahn zouden gaan; een park met “1000” glijbanen en veel water volgens Robbie. Halverwege de rit erheen bedachten we ons dat het nog geen Memorial Day is geweest en veel attracties dan maar heel beperkt open zijn. En wat denk je ....Schlitterbahn dicht. 40 graden en zwembad dicht.........

Niet getreurd, zijn we toch maar even naar New Braunfels gereisd. Alles in New Braunfels is een beetje Duits. New Braunfels staat vooral bekend om zijn Wurstfest.......Dat zou wat zijn geweest als we daar terecht waren gekomen, maar dat is pas in november.

Daarna doorgereden naar een klassieker onder de Texaanse stadjes, Gruene (je zegt Green, maar de naam komt van een......Duitser). Het stadje uit 1840 is nog in vrijwel originele staat, inclusief de vermaarde, legendarische en wereldberoemde openlucht dancehall/jukejoint The  Gruene Hall. Eigenlijk een grote boerenschuur die gebruikt werd als gemeenschapsruimte, maar is uitgegroeid tot een legendarische concerthall waar vele beroemdheden concerten gaven en geven. Het mooie is dat de hal nog steeds in originele staat is en zijn charme dus volledig behouden heeft. Het is nog steeds niet meer dan een boeren- schuur. Om de zaak lekker te luchten zijn de muren halverwege opengelaten en voorzien van kippengaas. Dus als een concert is uitverkocht, kun je op de naastgelegen picknickplekken in het park nog steeds genieten van het concert. De zaal is veel gebruikt als decor in films, maar het bekendst is “Michael” (een grappige film over engel Michael die aan lager wal raakt), met John Travolta.

Ik wil nog wel kijken of ik daar een concertje kan meepikken. Maar ja, dan moet ik vriendin en dochter nog zo ver zien te krijgen.

Heerlijke koffie (ja en het blijft een gastvrij gevoel als de ober keer op keer met een gezellige koffiepot langskomt om je de koffie bij te vullen), lemonade met Cheesecake gegeten op een beschut terrasje van een theehuis[1] in Gruene.

Recept van de dag

• - 3 kopjes Cheddar, geraspt
  • - 1/2 kopje rode ui, in heel dunne ringen gesneden
  • - 4 jalapenos, steel en snijd ze in dunne reepjes
  • - zure room
  • - limoenen, voor de garnering
  • - 9 maïstortilla's, snijd ze in kwarten
  • - 10 theelepel knoflook
  • - 4 laurierblaadjes
  • - 4 takjes tijm
  • - 1,5 theelepel zwarte peperkorrels
  • - eendenvet, zoveel als nodig
  1. Tenminste 2 dagen voor het opdienen: leg de helft van de eendenbouten met huid naar beneden op een schotel en bestrooi met 1 eetlepel zout en de peper. Leg de teentjes knoflook, laurier, en takjes tijm op de 2 bouten. Leg de andere helft van de bouten er boven op en bestrooi met zout en peper. Leg het bewaarde vet van de eenden over de eenden en bestrooi met de resterende 1 / 8 theelepel zeezout.  Dek goed af met plastic folie. Zet minimaal 12 uur in de koelkast om smaken in te laten trekken.
  2. Verwarm de oven voor op 80 graden.
  3. Haal de eend uit de schaal. Verwijder de knoflook, laurier, tijm en eendenvet. Spoel de eend af onder koud stromend water en wrijf in met zout en peper. Dep de eenden droog met keukenpapier.
  4. Doe de knoflook, laurier, tijm, en eendenvet in een geëmailleerd gietijzer pan en bestrooi gelijkmatig met de peperkorrels en de resterende 1 / 2 theelepel zout. Leg de eend met huid naar beneden op de kruiden en voeg eendenvet toe totdat alles is bedekt. Deksel er op en bak tot het vlees van het bot valt (12 tot 14 uur).
  5. Haal de eend uit het vet. Zeef het vet in een kom en bewaar het (kun je meerdere malen gebruiken). Haal het vlees van de botten en plaats het in een aardewerk of glazen kom, gooi de huid en de botten weg. Voeg genoeg van het eendenvet toe om het vlees te bedekken. Afdekken en in de koelkast bewaren (tot 1 maand).
  6. Verhit de olie in een grote koekenpan op middelhoog vuur. Voeg de maïs, zout en cayennepeper toe en bak, af en toe roeren, tot het licht goudbruin kleurt ( 3 tot 4 minuten). Voeg de komijn toe, bak tot goudbruin (ongeveer 1 minuut). Laat afkoelen.
  7. In een kom de tomaten, uien, koriander, limoensap, chilipepers en knoflook mengen. Voeg de afgekoelde maïs toe. Op smaak brengen met de kruiden.
  8. Verhit in een grote, zware pan olie tot 180 graden. Voeg de tortillachips in kleine porties toe en bak goudbruin, draai een keer (ongeveer 1 minuut). Uit de pan halen en uitlekken op keukenpapier. Strooi de Essence erover.
  9. Verwarm de oven voor op 250 graden. Schik de chips over een grote ovenvaste schaal of bakplaat. Leg de gekonfijte eend en kaas er op. Schik de uien en jalapenos over de kaas en bak tot de kaas is gesmolten (6 tot 8 minuten).
  10. Haal ze uit de oven en bestrooi met de Corn-Chipotle Salsa en zure room. Garneer met extra koriander en partjes limoen.
  11. Verwarm de oven voor op 200 graden C.
  12. Doe de knoflook, laurier, tijm, en eendenvet in een geëmailleerd gietijzer pot of diepe glazen ovenschaal, en bestrooi gelijkmatig met de peperkorrels en de resterende 1 / 2 theelepel zout. Leg de eend met huid naar beneden op de top en voeg genoeg olijfolie om te bedekken.
  13. Deksel erop en bak tot het vlees van het bot valt, 12 tot 14 uur.

[1] River House Tea Room, 1617 New Braunfels, Gruene, TX 78130 (****-)