Moon River (by Louis Armstrong)

5 juni 2011 - Wimberley, Verenigde Staten

Wat te doen op een nog hetere dag? Ja, de hitte begint ook voor de locals een probleem te worden. Hele dagen praten, zeuren, klagen mensen hier over de hitte. En vooral wat dit gaat betekenen voor de zomer. Want het voorjaar zou eigenlijk rond de dertig graden moeten zijn met regelmatig een forse regenbui. Nu heeft het sinds september 2010 niet meer geregend en de temperatuur zal richting augustus nog met 10 graden stijgen. Dat wordt dus 46 tot 48 graden. Daar zien zelfs Texanen tegen op. Het liefst zouden ze de zomer overslaan.

Wij bedachten dat we vandaag maar eens letterlijk en figuurlijk met de stroom mee zouden gaan. Het is zondag, en na de verplichte kerkdienst, zijn alle Texanen vrij. Ook zij willen verkoeling, dus iedereen trekt naar de parken met riviertjes en watervallen.

Wij kozen voor de San Marco Rivier. Het is vlak in de buurt van Wimberley. De Lion’s club (kom je overal tegen en zijn een goede doelenclub waarvan de leden op vriendschappelijke basis samenwerken, dus zonder politieke, godsdienstige of beroepsmatige verbondenheid) verhuurt er tubes om in te drijven en verzorgt een retourtje met de bus.

We waren niet de enigen die deze plek hadden uitgekozen. Een park vol Texanen en Mexicanen. Allemaal vergezeld van enorme koelboxen vol salades, tortilla’s, tacochips, bonendips, BBQ-sauzen, bier, lemonade en ander lekkers. Natuurlijk een enorme BBQ mee en pakken vol vlees.

Een deel van de familie daalt af in de rivier, het andere deel blijft in het park om een enorm feestmaal op de BBQ voor te bereiden. Da’s het soort gezelligheid dat wij dan weer niet kennen. ‘t Is een beetje een mix van het Italiaanse familiegevoel (eten onder de olijfbomen) en de Amerikaanse onbehouwen “veelvraat BBQ”. Ziet er wel heel gezellig en verbroederend uit. Baby’s mee, oma mee, opa mee, alleenstaande buurvrouw mee, hond mee, kleine neefje mee, buurjongetje mee...iedereen mee en gezellig varen en eten.

Daar staken wij armoedig en zielig bij af. Wij hadden een koelertje formaat handtas, met twee kleffe  boterhammen, flesje water en 3 appels. En als toetje een heuse Mueslireep. Hollandse gezelligheid. Zoek de verschillen.

Maar niet alleen op de wal staken we af. Ook op het water. Wij dreven op gehuurde knalgele autobanden. De honderden Texanen dreven op de meest luxe Tube’s. Tubes met hoofdsteunen, tubes met voetenbankjes, tubes met bierhouders, tubes met ligstoelen, tubes met drijvende bar, tubes waar je met de hele familie in een cirkel zit, tubes die aan elkaar gekoppeld kunnen worden, tube-bankstellen. Het kan niet gek genoeg. En allemaal tegelijk de rivier op om op z’n minst met je handen, kont en voeten in het verkoelende water van de San Marco rivier te hangen. En dan je lekker laten meevoeren door de rivier om 90 minuten later aan te komen bij het eindpunt. Daar stond een grote gele oude schoolbus klaar om ons weer naar het park te vervoeren.

Op de terugweg hebben we een lekker taartje gegeten bij Pie & Co in Wimberley[1]. Vanavond mijn eigen poging om een echte “Louisiana rice & red beans” te maken..

Robbie heeft 3 keer opgeschept. Do I need to say more..............

Recept van de dag

• 1/2 theelepel vanille-extract
  • 1/4 kopje maïzena
  • 1 eiwit
  • 1 eetlepel suiker
  1. Meng de bloem, zout en suiker in een grote kom. Voeg de koude boter toe en snijd ze in met behulp van twee messen, of door snel te werken met je vingers tot het mengsel lijkt op grove kruimels.  Strooi 6 eetlepels van het ijswater over het mengsel. Roer het deeg met een houten lepel totdat deeg 1 geheel vormt.
  2. Verdeel het deeg in twee gelijke stukken en plet elk in een schijf. Wikkel in plasticfolie en leg in de koelkast gedurende 1 uur.
  3. Verwarm de oven voor op 225 graden. Rol onderkant 1 deel van het deeg tussen de vellen vetvrij papier. Rol het deeg naar buiten vanuit het midden naar een cirkel. Verwijder een laag vetvrij papier en leg het deeg in de ingevette taartbodem. Verwijder de bovenlaag van het vetvrije papier.
  4. Verhit de olie in een koekenpan op middelhoog vuur. Voeg de rabarber en 1/4 kop van de suiker toe. Kook, onder regelmatig roeren, tot de rabarber  het grootste deel van zijn vocht heeft verloren maar nog wel stevig is (ongeveer 5 minuten). Verdeel de gekookte rabarber over een groot bord en laat in de koelkast afkoelen.
  5. Rol van de andere bal deeg een ‘deksel’ uit voor de taart. Roer de afgekoelde rabarber, aardbeien, citroensap en vanille door elkaar. Strooi suiker en maïzena over het fruit en meng grondig. Verdeel het fruit in de ongebakken taartbodem. Leg de bovenste deeglap over het fruit. Sluit de randen met je vingers, en snijd acht sleuven in de bovenkant voor het creëren van openingen. Bestrijk de deksel met eiwit en bestrooi met 1 eetlepel suiker.
  6. Plaats de taart op verwarmde bakplaat en laat in de oven (temperatuur 225 graden) bakken tot de bovenkant van de korst goudbruin is (ongeveer 25 minuten). Draai de bakplaat, verlaag de temperatuur van de oven tot 160 C graden en verder bakken tot de sappen gaan borrelen en korst goudbruin is (nog 30 tot 35 minuten langer). Als randen te donker worden kun je ze beschermen met aluminiumfolie.
  7. Taart laten afkoelen.

[1] Wimberley Pie Co, Ranch Road 12, Wimberley, TX 78676 (****-)