Cruisin' (by Smokey Robinson)

4 juni 2011 - Wimberley, Verenigde Staten

Wat maakt nu dat Amerikanen bekend staan als een gejaagd en druk volkje, maar zij zich in het verkeer zo beheerst en beleefd gedragen? Agressie in het verkeer, bumperkleven, claxoneren, knipperen met de lichten zijn allemaal zaken die wij in Amerika nauwelijks gezien hebben. Het is een verademing om te merken met welk een rust het verkeer hier verloopt. Vrijwel iedereen houdt zich aan de maximum snelheid (de boetes zijn ook enorm), maar ook daar waar een vriendelijk gebaar helpt om het verkeer beter te laten doorstromen, zal een Amerikaan dat gebaar zeker maken. De aantallen keren dat ik voorrang heb gekregen, terwijl ik dat op grond van de regels niet heb is niet meer te tellen.

Opvallend is ook het zeer beperkte aantal verkeersborden. Dat geeft een heel rustig beeld langs de weg en voorkomt verwarring. Sommige oplossingen zijn ook te simpel voor woorden. Zo kun je er in Amerika vanuit gaan dat je op een voorrangsweg rijdt, behalve als er staat dat je voorrang moet verlenen (voorrangsbord of stopbord). Bij ons wordt ook nog eens aangegeven dat je op een voorrangsweg rijdt met een verkeersbord. Dat scheelt toch maar even miljoenen borden.

Soms gaat het ook wel eens mis. Zo las ik in het plaatselijke sufferdje een mooi verhaal over een verkeersambtenaar die op hol was geslagen.

In één van de parken van Austin viel regelmatig brokken rots in de berm van de weg. Daar had op zich niemand last van, maar de gemeente vond het rommelig staan en ruimde de keien op. Gevolg was, dat veel bezoekers van het park hun auto in de schone bocht parkeerden. Dat was niet de bedoeling. Dus een gemeenteambtenaar plaatste een bord: verboden te parkeren. Echter, niemand trok zich er iets van aan. Dus besloot de ambtenaar nog een bord te plaatsen. Maar nog steeds zetten bezoekers hun auto in de bocht. Dus, dacht de ambtenaar, in al zijn creativiteit, ik zet er nog een bord neer. Zo ging het nog een tijdje door totdat in de bocht 23 verbodsborden stonden. Zo dicht op elkaar dat er vrijwel geen auto meer tussen paste. Groot succes volgens de ambtenaar.

Toen een stagiaire gevraagd werd op welke wijze de gemeente makkelijk enkele duizenden dollars kon besparen, adviseerde hij de borden weg te halen en de rotsblokken gewoon te laten liggen.

Probleem opgelost.

• 1 eetlepel appelazijn
  • peper
  • zout
  • 50 milliliter yoghurt
  1. Roer de olijfolie door de repen kipfilet.
  2. Wrijf de ingrediënten voor de rub (rozemarijn, tijm, paprikapoeder, cayennepeper, suiker en zout) fijn in een vijzel en meng met de kipfilet. Laat 30 min marineren in de koelkast.
  3. Meng sla, avocado, pecannoten en tuinkers. Meng de ingrediënten voor de dressing met een staafmixer of in de keukenmachine tot een romige dressing en meng voorzichtig door de salade.
  4. Snij een paar sneetjes witbrood zonder korst in driehoeken. Bestrijk met olie en zet een minuut of acht in een hete oven (250 C).
  5. Verhit een grillpan op hoog vuur en grill de repen kip ca 2 min aan elke kant. Schep op de salade, garneer met croutons en serveer.