Promised Land (by Sue Foley)

12 juli 2011 - Cayucos, California, Verenigde Staten

Rudell’s Smokehouse[1] is een gat in de muur waar je softe taco’s kunt eten met een salade van sla, appel, nootjes, bruine bonen, bleekselderij en eigen gerookte vis (garnalen, diverse soorten tonijn, witvis). Te lekker. En hoewel de temperatuur hier de 15 graden maar net haalt, was het eten van zo’n taco, uit de wind, in de zon, kijkend naar dolfijnen die spelen in de zee bepaald geen straf.

Na een spelletje balgooien en balletje tikkertje met Bé en Robbie op het strand zijn we gaan rijden naar Paso Robles. Wij worden hier een beetje uitgelachen om onze uitspraak van de naam van dit dorp. Wij doen het op z’n Spaans, maar de laatste Spanjaard is hier 200 jaar geleden al vertrokken (al komen ze nu met bosjes weer binnen, Spaanstalig dan). Dus de Amerikanen zeggen iets als “Peezo Roobels”. Klinkt toch minder mooi als het Spaanse Paso Robles.

Paso Robles is een prachtig wijngebied met diverse grote wijnlandhuizen en glooiende heuvels. En niet onbelangrijk, heerlijke rode wijn (ook wel witte, maar de rode is echt on-amerikaans goed). Alles is dus wijn wat de klok slaat in en om dit dorpje. Ik heb er zelfs rode wijn roomijs met frambozen gegeten. Was nog lekker ook.

En in Paso Robles was een farmersmarket. Een serie kleine groente-, fruit- en honingboertjes reizen de county rond naar kleine marktjes om hun eigen groente, fruit, jam, honing, olijfolie en ander etenswaar te verkopen. Niet groot, maar wel leuk en hele lekkere aardbeien. Van de koude grond en heerlijk zoet. Dozen vol.

Dus veel aardbeien meegenomen, mooie kleine nieuwe aardappeltjes, doosje baby-squash en kleine zoete uitjes.

De terugweg via een klein slingerachtig bergweggetje gereden, om onze stuurmanskunst in de haarspeldbocht nog wat verder te trainen.

De laatste avond van Bé en Anneke in Cayucos gevierd met een etentje in het plaatselijke Sea Shanty cafe[2]. Een schaal vol gebakken vis en een toetje zo groot als een voetbal, met; chocolade-ijs, een omhulsel van gepofte rijst, marshmallows en een dikke laag witte chocolade, overgoten met donkere chocoladesaus. Veel en lekker.

Terug konden we over het strand naar huis....dachten we. Het water was op zijn maximale vloedstand, dus veel strand was er niet over. Sterker nog. Op sommige delen waren de golven op het strand niet te ontlopen en moesten we de rosten op vluchten. Of waren we ergens bang voor?

Ja, want sinds vandaag hangt het dorp vol met deze waarschuwingen. HAAIEN! Maar hoe het ook zij, we waren zo druk de zee en de aanrollende golven te vermijden dat we onze opgang naar het strand misten en zonder dat we het in de gaten hadden , hadden we het dorp aan de zuidkant verlaten. Konden we via de straten van Cayucos van de 21e straat teruglopen naar de 12de straat. Wel leuk om huizen te kijken. En er staan wel plaatjes van huizen tussen. Groot en heel klein.

Oh ja, en ik ben ook nog op zoek naar 1,8 miljoen dollar. Ik heb een heel leuk goedlopend motelletje in het midden van het dorp gezien, met nog een stuk braakliggende grond. Is te koop. Leek mij wel wat. Rabobank zit er naast, wellicht toch maar even binnenlopen.

Recept van de dag

• kool, gesneden
  • tomaat, gesneden
  • limoensap
  • tacosaus
  1. Meng zure room met mayonaise, koriander en 2 eetlepels kruidenmix in kleine kom.
  2. Meng de witte tonijn met de citroensap en de resterende kruiden in een middelgrote kom, giet het in grote koekenpan. Bakken terwijl je blijft roeren, op matig vuur gedurende 4 tot 5 minuten of tot de vis uiteen valt in vlokken.
  3. Vul de tortilla’s met vismengsel. Bestrooi met kool, tomaat en zure room mengsel, het limoensap en taco saus.
  4. Dit recept kan ook gemaakt worden met andere soorten gerookte vis.

[1] Ruddell’s Smokehouse, 101 D Street, Cayucos, CA 93430 (****-)

[2] Bill & Carol’s Sea Chanty, 296 S. Ocean Avenue, Cayucos, CA 93430 (**---)