Embarrassment (by Madness)

13 juli 2011 - Solvang, California, Verenigde Staten

Het zou Disney worden. Een dag voor opa en oma weer naar Nederland vliegen (ja ook zij willen eigenlijk liever blijven) zouden we in LA Disney bezoeken. Daar ging dus de reis vanmorgen via de Highway 101. De tussenstop voor de lunch[1] was in Solvang. Een geheel Deens dorpje met een enorm Volendamgehalte. Deens eten, Deense molentjes, Deense vuurtoren, Deense vlag, Deens gebak, Deense kaas, Deense gehaktballen, Deense huisjes, Deense koekjes, Deense oliebollen, Deense Deerntjes in Deense dresses, Deense mosterd, Deense koffie, Deense worstjes en Delftsblauwe Deense klompjes.......Deense Delftsblauwe klompjes? Ja en bordjes en molentjes en Deense jongetjes en meisjes die elkaar kussen van steen in Nederlandse kostuumpjes. Het maakt die Amerikanen en Japanners allemaal niks uit. Denemarken, Nederland....is toch hetzelfde? Het maakt geen enkel verschil. Zelfs niet als onder op de souvenirs gewoon met grote letters staat “Dutch Souvenir”. Ze kopen het gewoon als leuke Deense spulletjes. What the Heck.

Daarna door naar LA. Eenmaal LA binnen begon een urenlang filedrama. Uiteindelijk zijn we in ons Alpine-hotel, kompleet met sneeuw op het dak, aangekomen. En de achterkant van onze kamer grenst aan een attractie van Disney, dus om de 30 seconden vliegt een stel gillende Amerikaanse schoolmeisjes door ons toilet omdat ze de looping van de Buzzlightyear-rollercoaster zo spannend vinden (of mijn toiletgeur ruiken, kan ook).

Maar het is hier druk....druk.....druk. Ik vrees het ergste als we morgen in het Disneypark zijn. Het zou maar zo kunnen dat we het park van binnen zien, maar vanwege te lange wachtrijen geen enkele attractie meemaken. Maar we gaan het zien......uw reporter doet weer verslag.

En geheel in stijl zijn we in een massaal restarant[2] geweest voor ons avondeten. Met een menukaart waar de honden geen brood van lusten. Ik denk dat er wel honderd verschillende gerechten op stonden, met allerlei toevoegingen en side dishes. Er kwam geen einde aan. Een beetje keus is leuk, maar als je eerst anderhalf uur moet lezen om alles door te nemen, vraag je je toch af hoe ze dit ooit lekker en vers in de keuken gaan klaarmaken. Als je ook nog eens bedenkt dat het restaurant zeker 100 tafels had, wil je helemaal niet in de keuken kijken…..

Maar het moet gezegd, hoewel het een grote machinerie was, smaakte het eten prima.

Recept van de dag

• 500 gram garnalen
  • 1 eetlepel cocos
  • 1 mango, geschild en in blokjes
  • 1 ons donkere rum
  1. Breng 4-5 kopjes water aan de kook en voeg de groenten toe. De peper zal een sterke geur afgeven. Laat de bouillon trekken gedurende ongeveer 30 minuten.
  2. Breng de bouillon aan de kook, voeg de garnalen toe en laat het een paar minuten koken totdat de garnalen roze beginnen te kleuren. Draai vervolgens het vuur uit en laat de garnalen in de pan, terwijl het afkoelt tot kamertemperatuur. Dit duurt ongeveer 20 - 30 minuten.
  3. Verwijder ze uit de bouillon en laat ze even uitlekken.
  4. Giet de rum over de mango en meng het met de kokos. Plaats een kleine hoeveelheid van dit mengsel op het bord en strooi garnalen er over.

[1] Solvan Restaurant, Home of Arne’s Aebleskiver, 1672 Copemhagen Drive, Solvang, CA 93463 (**---)

[2] The Cheescake Factory, 321 W. Katella Avenue, STE 100, Anaheim, Ca 92802 (***--)