You’re not from Texas (by Lyle Lovett)

14 mei 2011 - Tyler, Texas, Verenigde Staten

AustinVandaag The Tallahatchie Flats verlaten voor een lange rit die ons door Mississippi, Arkansas, Louisiana en Texas zal voeren. De oversteek van de Mississippi was nog even spannend. In verband met het hoge water zijn veel bruggen en toegangen gesloten. De wegen waarover we naar Greenwood waren gereden waren nu al ondergelopen en dus afgesloten. Binnen een dag was het water 1 meter gestegen. Maar gelukkig konden we bij Greenville (geboorteplaats van Jim Henson, juist ja van de Muppet Show en Mary Wilson, de vrouw die Diana Ross altijd voor moest laten in the Supremes) de oversteek maken. Van Mississippi zo Arkansas in.

We snapten wel waarom de Clinton’s Arkansas verlaten hebben voor Washington DC. Arkansas is vooral veel landbouw, een beetje landbouw, plukjes landbouw, soms wat landbouw en hier en daar nog wat landbouw.

Louisiana was al een stuk aangenamer met vooral veel bos. In een onooglijk dorpje (Bastorp) onderweg hebben we gegeten in de plaatselijk snackbar[1] , de enige eetgelegenheid die we in mijlen konden vinden.

Er zat alleen maar plaatselijke bevolking in de snackbar. Helemaal vol. Iedereen had een praatje voor de serveerster, iedereen omhelsde iedereen en er werd op een lekker onbehouwen manier van de plastic borden kip geplukt, frieten verorberd, hamburgers weggehapt, steaks aan stukken gesneden en bekers vol frisdrank weggeslurpt. Er was niet eens een zitplaats voor ons. We mochten aan de bar plaatsnemen. Vier gammele krukjes en een door een man met twee linker handen in elkaar getimmerd barretje was onze stek. Airco op standje Noordpool recht boven ons hoofd. Toen onze achterbuurman (na een beschaafd boertje te hebben gelaten) z’n laatste stukken kip die nog aan de botten hing, overgebleven frieten en een klodder saus in zijn doggie-bag (wat doen die Amerikanen toch met al die voedselresten, ik hoop toch niet dat ze die echt weer opwarmen en dan ‘s avonds als snackje bij de TV opeten) had gepropt maakte hij plaats voor ons met de mededeling dat hij en zijn vrouw (ze was minsten zo aantrekkelijk als hij: fijne joggingbroek tot over de buik aangetrokken, voorheen-wit-t-shirt maat XXL, witte sportsokken met leuke gekleurde randen, pantoffels aan de voeten, haar in de ben-net-wakker-style, bril scheef op de neus) hun bel cola met ijs wel aan de bar zou opdrinken en wij zijn plaats mochten hebben. Hij kwam er toch elke dag.

Toen we moesten afrekenen was de shock enorm: elf dollar inclusief drinken. Geen wonder dat de tent vol zat. En het moet gezegd, de hamburger was lekker.

Texas was gelijk prachtig. Heuvelachtig landschap met onwaarschijnlijk veel en onwaarschijnlijk groene bossen.

Toen we om half vijf moe waren hebben we aangemeerd bij een hotel[2] in Tyler. Vanavond gelijk gemerkt dat de eetcultuur hier volstrekt anders is als langs de Mississippi. De restaurants zijn weer voornamelijk de bekende ketens (McDonald’s, Wendy’s, Waffle House, Burger King, etc) en veel steakhouses, BBQ-paleizen, maar ook de Tex Mex. En daar hebben we ons tegoed aan gedaan. In een enorme (vr)-eetschuur[3] hebben we ons aan een enorm bord met taco’s, taco chips, chilisaus, gebakken bonen, fajitas, Mexicaanse rijst, zure room, gehakt , kaas, kip en guacamole tegoed gedaan. Robbie een ijsje erbij en klaar. Binnen een uur stonden we weer op straat.

Recept van de dag

Jicama en Avocado Tartaar

• 1/2 kopje jicama, in kleine blokjes (in toko te verkrijgen als bankwang)
  • 1 theelepel bieslook, fijngesneden
  • 1/2 kopje avocado, in zeer kleine blokjes
  • 1 eetlepel witte ui, gehakt
  • 1 theelepel koriander, fijngesneden
  • 1/2 theelepel Serrano peper, fijngesneden
  • Zout en peper
  • 1/4 kopje citroensap
  1. Meng jicama met bieslook. Voeg een paar druppels citroensap toe. Breng op smaak met zout en peper.
  2. Meng avocado met ui, peper en koriander, Serrano. Voeg een paar druppels citroensap toe. Breng op smaak met zout en peper.
  3. Plaats een ring op het bord. Lepel jicama mix in de bodem van de ring en de avocado mix daar bovenop, zodat twee verschillende lagen ontstaan. Verwijder de ring voorzichtig. Versier de bovenkant met takjes bieslook.

[1] Pippen’s Eat-A-Bite, 100 E Jefferson Avenue, Bastrop, LA 71220 (****-)

[2] La Quinta Inn, 1601 West Soutwestloop 323, Tyler, TX 75701

[3] Mercado’s, 2214 Southwestloop 323, Tyler, Tx 75701 (***--)