Sweet Thursday (by Black Irish Band)

7 juli 2011 - Big Sur, California, Verenigde Staten

Vanochtend was het vroeg op. Een lange rit voor de boeg, die ons via Hearst Castle in Monterey zou brengen. En we zouden de fameuze Highway 1 gaan volgen.

Hearst Castle is maar een klein halfuurtje rijden. Hearst Castle is het verblijf van William Hearst, ooit de grootste krantenmagnaat van Amerika (rond 1920). Hij bezat alle belangrijke kranten en tijdschriften en produceerde meer dan 200 Hollywoodfilms. Hij liet boven op de heuvel, waar hij in zijn jeugd met zijn vader altijd kampeerde, een gigantisch huis bouwen, waarbij hij zich liet inspireren door Europese bouwkunst en daarnaast onderdelen van kerken, kloosters, paleizen en kunstcollecties in Europa opkocht om te verwerken in zijn huis. Zo zijn er Italiaanse plafonds, gotische ramen, Spaanse deuren, Moorse balken, Frans meubilair, Egyptische beelden en Vlaamse wandtapijten. Het is niet bepaald mooi, want veel te grillig en te druk, maar wel indrukwekkend. En bijzonder, omdat je naar eeuwenoude kunststukken en interieur zit te kijken in Amerika. Hearst was daarnaast ook een genereuze man en stelde zijn huis open voor allerlei gasten: Charlie Chaplin, Rita Hayworth, oprichter van Bank of America, allerhande filmsterren, zangers en ander artistiek en belangrijk volk. Bij zijn overlijden heeft hij vastgesteld dat zijn huis aan het volk toekomt en als levend museum moet dienen. En dat doet het nu ook.

Na Hearst Castle zijn we noordelijker gereden, waarbij we een baai passeerden waarop delen van het jaar zee-olifanten rusten. En hoera, het was raak. Ook wij zagen hordes zee-olifanten in de zee en op het strand. Ware tanks van beesten die een onaangenaam rochelend geluid maken.

Toen een zeer lange en langzame rit over de mooiste weg van Amerika: strand, flarden mist, bergen, rotsen, immense vergezichten, oneindige oceaan. Alles is te zien op deze weg die zich langzaam kronkelend langs de uiterste rand van de kust omhoog wurmt. Prachtig, maar lang(zaam). De lunch[1] was alleen vanwege het uizicht al memorabel. Op het randje van de rots was een restaurant gebouwd, uitkijkend over eindeloze golven van de Pacific.

In Monterey was dus niet al te veel tijd. Even over Cannery Row gelopen. Een oude visconserven-haven die wereldberoemd is geworden dankzij boeken van John Steinbeck. Het boek heb ik ooit 20 jaar geleden gelezen en gaat over een groepje mensen op Cannery Row rond de depressie in Amerika: Lee Chong, de groenteboer; Doc, een marinebioloog; and Mack. Het boek heeft niet echt een plot, maar is een mooie beschrijving van de zonderlinge figuren in de haven en hun belevenissen. Tenminste, als ik het me goed herinner....

Na het succes van het boek begonnen mensen de Cannery Row te bezoeken en werd het, zelfs toen in ’73 de laatste visconservenfabriek sloot, op zoek naar de plekken uit de boeken van Steinbeck. Nu is het een vercommercialiseerde hommage aan Steinbeck en zijn karakters, inclusief een Steinbeck wassenbeeldenmuseum, Steinbeck Square, Steinbeck bier en Steinbeckspulletjes.

Op de terugweg hebben we gegeten in een echt cowboy restaurant[2]: grote metalen pan Hearty Vaquero soep op tafel en dikke lappen heerlijk rundvlees......

recept van de dag

• 1/4 kop tomatensap
  • 1 theelepel tomatenpuree
  • 1/4 theelepel worcestershire
  • 1 eetlepel basilicum, fijngesneden
  • bruine basterdsuiker, naar smaak
  • 1/2 kop maïskorrels
  1. Verwarm de oven voor op 200 C. Spuit een bakplaat in met bakspray.
  2. Meng tomaten, ui en knoflook in een kom met 1 eetlepel olie. Breng op smaak met zout en peper. Verspreid ze over de bakplaat en rooster ze tot de groenten zacht en gekarameliseerd zijn (ongeveer 30 minuten). Laat afkoelen.
  3. Schil en zaad van de tomaten verwijderen. Pel de knoflook. Doe de groenten in een keukenmachine of blender met een kopje bouillon en de resterende 1 theelepel olie. Hak op de gewenste dikte en textuur.
  4. Doe de groentepuree in een grote zware pan. Voeg de resterende bouillon, tomatensap, tomaatpuree, Worcestershire saus, basilicum en bruine suiker toe. Breng aan de kook op middelhoog vuur, roer vaak.
  5. Schep in soepkommen en garneer met maïs.

[1] Lucia Lodge, 62400 Hoghway 1, Big Sur, Ca 93920 (***--)

[2] AJ Spurs Saloon & Dining Hall, 508 Main Street, Templeton, CA 93465 (****-)