Good Vibrations (by the Beach Boys)

6 juli 2011 - Cayucos, California, Verenigde Staten

Ach natuurlijk, je leest het in de folders en de boekjes, maar is het waar? Overal lazen we: Cayucos, het laatste strandplaatjes van Amerika met de real Californian Vibe. Oftewel, alles laid back, na mij de zonvloed, “ik ga eerst surfen”-houding. Maar het is waar. Die sfeer hangt er over dit dorpje en dit deel van de kust. Alles gaat rustig, iedereen groet elkaar, maakt een praatje, doet z’n wetsuit aan en steekt de surfplank onder de arm en loopt op z’n dooie gemak op blote voeten over straat naar de golven in de Pacific. Na een uurtje surfen wordt het strand verlaten, pakken ze een biertje en steken de BBQ aan.

Gisteren hebben Erica en ik ook nog even Moro-bay bezocht, een dorpje hier om de hoek. Iets groter dan Cayucos, heel gezellig, maar al wel weer een beetje opgefokter en gestyled.

En Cayucos is nu net zo leuk omdat het lijkt te bestaan uit een reeks toevalstreffers. Wat losse hotels en motels. Sommige professioneel en gelikt, maar ook een paar van het betere doe-het-zelf niveau. Veel surfshops, een hole-in-the-wall met gerookte vis, een paar koffieshops met een paar stoeltjes en bankjes op het smalle trottoir, een koekenbakker, een klein supermarktje die elke dag een enorme BBQ voor de deur heeft staan, een paar Americana-antiek-winkels. En overal hangt die gezellige losse sfeer. Good Vibrations. We hebben al gekeken voor een huisje of een hotel ter overname. Dus wie weet, komen we helemaal niet terug.

En Bé en Anneke dan? Die waren lekker met z’n tweeën op stap naar Morro-bay. Opa, nog altijd boos omdat hij gisteren de dolfijnen en zeehondjes gemist had op het strand (“ach jullie hebben het vast niet goed gezien, het was vast gewoon wat ronddrijvend zeewier”), nam revanche en spotte vandaag in Morro Bay zeeotters met jonkies, nam een cheesecake en twee keer lunch in de haven. Gewoon omdat het allemaal te lekker is.

Vanavond hebben we weer gezamenlijk hier gegeten. Om New Orléans een beetje terug te halen (en omdat ze hier verse garnalen hebben) had ik een enorme pan Scampi-etouffee gemaakt......lekkerrrrrrrr

Recept van de dag

• 1 theelepel tijm
  • zout en peper
  • 400 gram zilvervliesrijst
  • 500 gram scampi
  1. Snipper de ui en de knoflook. Snijd de paprika, bleekselderij, tomaten, en peterselie fijn en de bosui in ringen.
  2. Verhit in een braadpan 3/4 dl olie, roer de bloem erdoor en laat dit mengsel zachtjes lichtbruin kleuren.
  3. Verhit in een andere pan 1/4 dl olie en bak hierin de ui, paprika en bleekselderij ± 5 minuten. Voeg de tomaat, knoflook en peterselie (houd een beetje achter voor de garnering) toe en bak ze ± 5 minuten.Voeg de groenten aan het boter/bloemmengsel toe.
  4. Kook 1/2 liter water met de bouillontablet, voeg de bouillon al roerend scheutje voor scheutje aan het groentemengsel toe en blijf roeren tot een gebonden saus ontstaat. Voeg de cajunkruiden, tijm, zout en peper toe en laat het geheel ± 30 minuten zachtjes koken (voeg water toe als het mengsel te dik wordt).
  5. Kook de rijst gaar.
  6. Voeg de scampi aan de saus toe en verwarm ze ± 5 minuten. Roer de bosui, zout en peper erdoor.
  7. Schep de rijst op een schaal en schep de étouffée langs de rand. Garneer met de rest van de peterselie.