Viva Las Vegas (by ZZ Top)

28 juni 2011 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

Een groter contrast is eigenlijk menselijkerwijs niet mogelijk. Vanochtend wandelden we door het kraterlandschap van Snow Canyon en 3 uur later liepen we door de knotsgekke absurde, decadente, kitsche, lelijke, mooie, vieze, leuke Strip van Las Vegas.

Waar alles in Snow Canyon echt is, eeuwen diepgang heeft, mooie pastelkleur varianten heeft, afgezet met zwart geblakerd lavasteen, is Las Vegas plat, goedkoop, waan van de dag en smaakvol en onsmaakvol in allerlei varianten. Is het minder leuk? Nee, het is net zo verbazingwekkend. Snow Canyon is het geweld van de natuur tegen alle elementen van de verwachting in. Las Vegas is het geweld van mensen tegen alle vormen van smaak in. Het is net zo groots, meeslepend en verbazingwekkend. In beide gevallen vraag je je af: is dit echt, bestaat dit?

We hebben de camper in Vegas op de parkeerplaats van Circus Circus[1] gezet en omdat een tent opslaan absoluut niet mocht slapen Bé en Anneke in de camper en wij in hotel Circus Circus. Dat klinkt luxer dan het is, want het zijn gewoon vergrootte slaapdozen, maar goed, we zitten op de Strip.

Las Vegas is wel een uniek fenomeen. Je rijdt vanuit het oosten uren door een totaal onbewoonbare woestijn en ineens verschijnt daar Las Vegas. Als een oase. De strip in Las Vegas is een aaneenschakeling van hotels die in hun verschijning en binnenkant helemaal over de top gaan. Zo is Venetië als hotelgevel nagebouwd en kun je in de hal op de 1e verdieping met een gondel door de grachten varen (geloof het of niet maar wij hebben lekker Italiaans gegeten in een Trattotia[2]

midden in het hotel), Caesar Palace is een shoppingmall-casino-hotel gebouwd als Rome, zinkt er een heel piratenschip in de voordeurvijver van Treasure Island, hangen circusartiesten in de hal van Circus Circus en is er een heuse piramide gebouwd met aan de binnenkant hotelkamers. Ga zo maar door. Alles is groot en veel, heel veel. Er lijkt geen einde te komen aan de gokmachines, speeltafels, winkels, hotels, shows en vooral mensen....heel veel mensen. Het is armoe en decadentie in één. Morgen hebben we hier een hele dag...45 graden....en we gaan veel zien en ons met name over de mensen verwonderen.

Recept van de dag

Filet Mignon Gehaktballetjes

• 1 kilogram Filet Mignon (Ossenhaas)
  • 1 kop broodkruimels
  • 1/4 theelepel cayennepeper
  • 2 teen knoflook, fijngehakt
  • 2 eieren, losgeklopt
  • 3 theelepel olijfolie
  1. Draai gehakt van de filet mignon.
  2. Meng de ingrediënten voor het gehakt.  Verhit de olie in een zware bodem pan op middelhoog vuur. Vorm gehaktballen tussen de handen. Druk ze niet stevig aan, maar laat ze luchtig. Bak de balletjes in olijfolie bruin. Als de gehaktballen bruin zijn, plaats ze in een oven 160 graden gedurende 5 tot 6 minuten. Gehaktballetjes moeten stevig voelen.
  3. Serveer met tomatensaus en pasta.

[1] Circusland RV Park, 2880 Las Vegas Boulevard S., Las Vegas, NV 89109

[2] Trattoria Reggiano The Venetian, 355 Las Vegas Boulevard S., Las Vegas, NV 89109 (****-)