The Bed’s Too Big Without You (by Guy Davis)

5 augustus 2011 - San Luis Obispo, California, Verenigde Staten

Montana de Oro, een prachtige naam voor een mooi lappie natuur. Vlak bij San Luis Obispo ligt Montana de Oro, een reeks cliff-rotsen waar de Pacific als een bulderende kracht tegenaan beukt. Een mooie wandelroute langs de cliffen gaf uitzicht over de Pacific, met meeuwen, aalscholvers, pelikanen en ander vogelgespuis waarvan me de naam nu even niet te binnen schiet, boven ons. In onze rug de pieken van heuse bergen waarvan de toppen vandaag schuil gingen in dikke plukken witte wolken.

Er zijn zelfs mountainlions, rattlesnakes, bobcats en ander gevaarlijks, maar die zijn we gelukkig niet tegen gekomen. Robbie leek het wel leuk om een bobcat tegen te komen: “ze lijken precies op Zimba, kan ik ze even aaien”.. (ze lijken ook op Zimba want één deel van haar stamboom stamt ook af van de bobcat)

De tegenstelling met het zacht glooiende landschap en de zandstranden van Cayucos zijn groot, terwijl de afstand hemelsbreed hooguit een kilometer of 40 is. Da’s zo mooi hier, hè. Van strand, tot Toscaanse heuvels, rotsen en bergen, alles is hier op een afstand van nog geen 40 kilometer. Hadden we al gezegd dat we het mooi vonden hier.......

Trouwens, hier in Cayucos vindt nu een klein oorlogje plaats. Een beetje vergelijkbaar met de Wilders-krieg in Nederland. Hoewel het onderwerp totaal anders is, is het mechanisme precies hetzelfde: een vreemdeling meldt zich aan de poort, de gemeenschap voelt zich bedreigt, hakken gaan in het zand en middels allerlei slinkse wegen wordt geprobeerd de vreemdeling goedschiks dan wel kwaadschiks uit te roken. Staaltje symbolisch geweld van de bovenste orde.

Hier in Cayucos gaat het om een grote dikke New Yorker, genaamd Dr Adams (met ook nog eens een vette New Yorkse tongval, iets wat krantenberichten vooral niet nalaten te vermelden). Hij heeft een pandje van een antiekzaak gekocht met een aansluitend stukje land. Het straatje is een typische Cayucos-weggetje, met villaatjes en veel auto’s met surfboarden op het dak. Dr Adams heeft bedacht dat hij daar een protserige villa (tweede huis) neer wil zetten van 220 vierkante meter en twee super hoge verdiepingen. Dr. Adams is niet op zijn achterhoofd gevallen en heeft zich bij zijn ontwerp precies gehouden aan de geldende regels van de gemeente Cayucos. En die zijn ruim interpreteerbaar gezien de vele soorten woningen in Cayucos.

Maar ja, zoals dat geldt met regels: ze gelden voor iedereen, totdat het je niet meer uitkomt omdat iemand iets met die regels doet wat jij niet leuk vindt. En nu zijn bezwaren gemaakt tegen zijn villa omdat het het (zee)dorpse karakter van Cayucos zou aantasten. We willen niet “ge-los-angelized” worden, is het spontaan oprispende onderbuik gevoel. Met andere woorden, we willen die rijke stinkerds hier niet, blijf van mijn dorp af.

Dr Adams, slim als hij is, is aan de praktische bezwaren tegemoet gekomen en heeft zijn plan in grote en volume aangepast. Maar daar ging het natuurlijk niet om. De standpunten waren al ingenomen: we moeten die New Yorker niet.

Inmiddels ligt de aanvraag al maanden stil omdat de gemeente niet goed weet wat ze er mee aan moet (immers, het is volgens de regels, maar het volk mort).

Dr Adams is inmiddels boos en heeft het bestaande huisje geheel roze geschilderd, omringd door een immens hek met camera’s en heeft boven de deur een bord gehangen met de vrolijke tekst “Asshole Neighbour”. Die regeert dus ook lekker sportief. En zo rommelt het nog vrolijk door in Cayucos.

Ach uiteindelijk is het dus overal hetzelfde: wat de boer niet kent dat vreet ie niet......

Recept van de dag

• 1 eetlepel wodka
  • 1/2 theelepel vanille-extract
  • zout
  • 1,25 kop room, gekoeld
  1. Pureer aardbeien in de keukenmachine tot een glad mengsel (30 seconden)
  2. Doe gezoete gecondenseerde melk, witte chocolade chips, en wodka in een grote kom in de magnetron tot de chocolade smelt (1 minuut). Even kloppen halverwege het koken. Klop door de aardbeienpuree met vanille en zout.
  3. Klop de room op medium-lage snelheid lobbig (1 minuut). Verhoog de snelheid en klop tot pieken ontstaan (1 tot 3 minuten). Klop een derde van de slagroom in het aardbeimengsel. Vouw dan voorzichtig de resterende slagroom er door tot alles is gemengd. Bevriezen in een luchtdichte container (6 uur of maximaal 2 weken).