The Blues Overtook Me (by Charlie Musselwhite)

30 juli 2011 - Paso Robles, Verenigde Staten

Vandaag een concert van Charlie Musselwhite....Charlie wie? Charlie Musselwhite.

Nooit van gehoord.....denk je.....maar toch...heel veel gehoord: INXS (mondharmonica in Suicidal blond), Bonnie Raitt (Longing in their hearts), The Blind Boys from Alabama, Tom Waits, Cindy Lauper, the Fabulous Thunderbirds, Jimmie Vaughan, Eddy Vedder, Bo Diddley, Eric Clapton, Dr. John, John Lee Hooker, BB King, The Blues Brothers (hij was inspiratie voor Dan Akroyd voor de film, maar speelde er zelf ook in). Op al hun platen speelde hij mee. Een soort Toots van de Amerikaanse blues, zeg maar. En hij maakt sinds 1967 eigen platen. Hij wordt gezien als één van de hele groten in de blues. En hij stond dus zomaar vanavond op een podium vlak bij ons huis. En voor ons Nederlanders klinkt hij als een grote onbekende, in Amerika wordt hij op waarde geschat. Voor een Arena van ongeveer 1500 mensen speelde hij prachtige blues (fijne gitarist, Matt Stubbs, had ie bij zich, en een heel fijne drummer) en het publiek stond regelmatig op uit zijn stoelen om hun waardering te tonen voor zijn prachtige mondharmonica-solo’s.

Stoelen? Ja, stoeltjes. In nette rijtjes. Opklapstoeltjes. Hier is een arena helemaal volgezet met klapstoeltjes en vooraan is netjes een betonnen rand vrijgehouden om te dansen. En er werd vanaf tel één flink gedanst. Niet altijd even ritmisch, maar de Amerikanen lieten hun ledematen vrijelijk alle kanten uitschieten op de heerlijk swingende blues van de oude rot Musselwhite. We hebben wel gelachen om de bijzondere bewegingen die sommige dansers maakten. De dans leek vaak geheel onafhankelijk te bestaan van de muziek. Het enige verband was dat de dans vaak begon vlak na de start van een nummer en over het algemeen enkele tellen na het nummer weer ophield. Maar voor de rest lijkt het er niks mee te maken te hebben. Houterige bewegingen, armen die als die van apen in de rondte worden gegooid, voeten die onhandig van plaats verwisselen in een a-ritmisch patroon en heupen die als door electriciteitsschokken heen en weer worden geschud. En zweten dat ze doen, alsof ze helemaal één zijn geworden met de muziek. Robbie keek regelmatig meesmuilend naar mij achterom om haar verbazing van deze vreemde bewegingen nogmaals te bevestigen.

Alleen al om de muziek zou ik wel in de VS willen wonen. Hier gebeurt het dus dat je op een zomerse zaterdag-avond in je dorp een concert kan bijwonden in de frisse open lucht van bijzondere giganten uit de popmuziek.

Kom daar maar eens om in Almere.....hooguit Grat Damen, Peter Beens en andere lelijke Amsterdammers die verwoede pogingen doen om met hun aanstellerige trilstemmen de nieuwe Andre Hazes te zijn...bah...spuug....vies....au........dan liever de mondharmonica van Charlie Musselwhite.

Voorafgaand aan het concert heeft Robbie nog even op de fair 20 dollar verbrast op The Carnival (kermis), gekeken naar een voorstelling van de plaatselijke dansschool en heeft ze de Obispo Brandweer bijgestaan in een blus-training. In de snackhoek lekker een bak vol brie met stokbrood, wrap met kalkoen en een enorm bord vol tortillachips met kip, guacomole, kaas, tomaten en zure room verorberd. Glaasje verse Lemonade erbij. En natuurlijk een overheerlijk perzik-champagne-ijsje.

En Robbie heeft bijna de hele dag Engels tegen ons gepraat. Bijna alles gaat nu in een mooie Nederlandse versie van het Engels. Dus dat wordt bijspijkeren als we in NL terug zijn...alright?

Recept van de dag

Wrap met kebab van kalkoen

• 500 gram kalkoen
  • 1 bos peterselie
  • 1 citroen
  • 4 eetlepel griekse yoghurt
  • 4 tortilla
  1. Doe het vlees met tijm, peper, komijn en sumak, zout en alle pistachenoten in keukenmachine. Maal tot gehakt. Verdeel in 4 porties en leg 4 spiesen klaar. Kneed gehakt om de spiesen. Meng de sla en munt in aparte kom en doe de gesneden ui, zout/peper en de uitgeperste citroen in andere kom en meng deze ook door elkaar. Vervolgens samenvoegen en peterselie erdoor mengen.
  2. Rooster de kebabs. Maak sla en munt aan met olijfolie, beetje citroensap en zout/peper. Warm tortilla's en schep er salade op. Schuif de kebabs op de salade. Rest van sumak, komijn, peper en tijm erover. Wat yoghurt erover druppelen.