Brother Flowers (by Townes van Zandt)

19 mei 2011 - Wimberley, Verenigde Staten

New BraunsfeldWaar Hill Country, Texas nu één grote bloemenzee had moeten zijn, is er van de kleurenpracht weinig of niks te zien. “It’s all dead flowers, my brother” zei de 73 jarige machinist van de stoomtrein mij eergisteren. Sinds september heeft het hier al niet meer geregend. Planten water geven in de tuin mag alleen op zondag tussen 6 en 8, om te zorgen dat er niet te veel water wordt “verspild” en er te veel druk komt op de watervoorraad (ze werken nog met watertorens en van klei gebakken leidingen, dus er gaat nogal eens wat mis. In de schuur van ons huis staat ook een voorraad vers drinkwater, voor het geval dat.....).

Nog geen week geleden stonden we bij de Mississippi en zagen hoe de boerderijen en stations tot aan het plafond onder water stonden. Nu is het droogte troef. De rivieren staan hier helemaal droog, meertjes dreigen volledig te verdampen en in grote inlandse meren zijn nu eilanden ontstaan door de lage waterstand.

Het was dan ook grappig om te zien hoe de laatste dagen iedereen op het plaatselijke nieuws in een licht euforische stemming was als het nieuws overging naar het weerbericht. De strak geplamuurde nieuwslezeres (type Patricia Paay gefilmd met een softfocuslens) keek elke avond verwachtingsvol naar de weerman: “John, is the rain really comin’?”. Ja zei de weerman, er was echt wat water op komst, wanneer wist hij niet precies, maar het komt.....oeh...spannend zag je iedereen in de studio denken. Nou, vandaag was het zover, er kwam water uit de lucht. Een heel klein beetje Drizzel rain. En het grappige is dat iedereen nu lekker naar buiten gaat en er heel vrolijk van wordt (een soort Texaanse rokjesdag....die stemming). Het was een miezerregentje, en nog steeds dertig graden. Maar de Texanen vinden het heerlijk. Zelfs de Texanen die nu in ons huis wonen mailden ons vanuit Almere verheugd dat zij vernomen hadden dat het regent in Hill Country.

Vandaag hebben we het plaatsje Wimberley ontdekt. Echt een heel schattig stadje, met allemaal bijzondere winkels. Zo is er een man die in zijn huisje meer dan 500 gebruikte en gerestaureerde bont versierde cowboylaarzen heeft staan voor de verkoop. Ze zijn zo kitsch dat ik me bijna niet kan inhouden om er een paar te kopen. Prints met slangenleer, hartjes, Mariabeelden, cowboys, long-horns (de mascotte van Texas), vlammen, Texaanse vlaggen, rozen, krokodillenleer, motoren, doodskoppen, bloemen, pin-up girls, playboy-logo’s, fantasietekens, panterprint, roze elfjes, tatoo’s, automerken.......hoe gekker hoe beter. Het liefst 2 of drie motieven door elkaar op één paar laarzen. Allemaal gebruikt maar door de eigenaar eigenhandig opgeknapt. Dus daar gaan we nog een keer naar terug. Maar ook winkels met trouw- en galajurken uit de jaren dertig/veertig, een winkel volgestouwd (echt je kon er bijna niet doorheen lopen, zo vol) met cowboy/vintagekleding, een winkel met Amerikaans antiek van tafels van karrenwielen tot banken opgetrokken uit hoornen van stieren, een kunstenaar die levensgrote dieren last van staal en spijkers, glasblazers, zilversmeden, jaren 70 serviezen, potten en pannen. En natuurlijk een paar Honky Tonky cafés voor een hapje eten en ’s avonds liveoptreden. En dat alles in een heel gezellig ongedwongen “hippie-achtig” sfeertje.

In één van die Honky Tonk tenten[1] geluncht. Een zaaltje met tafels, gezellige tafelkleedjes en een “moeder” als serveerster, die druk in de weer was iedereen koffie bij te vullen met haar grote ronde koffiepot. Leuke is dat de tent ook een zaaltje heeft waar 3 keer per week allemaal blues, americana en countryvedettes hun kunstje doen. Een heel behoorlijke tortilla soup ging er wel in.

Beetje vermoeidend wordt het wel om in elk winkeltje te moeten uitleggen dat we uit Nederland komen, huizenruil hebben gedaan, 4 maanden op pad zijn, Robbie 7 jaar is.....blablabla. Maar goed, iedereen wil een praatje in dit laid-back dorpje. En wil natuurlijk weten hoe een paar Nederlanders in hemelsnaam in Hill Country verzeild raken.

We hebben de middag op z’n Frans afgesloten met een bezoek aan een wijn- en olijfolieboerderij. Met een heuse proeverij. En eerlijk is eerlijk, de wijn was helemaal niet verkeerd en de olijfolie kon echt wel de test doorstaan met een behoorlijke Italiaan.

Vanavond heb ik een paar heerlijke worsten op de BBQ gegrild, in de Texaanse drizzlerain...... Hoe Amerikaans is dat.

De “wildlife” rond het huis is echt te gek. Ik had natuurlijk al verteld over de talloze herten die rond het huis hangen, maar gisteren hadden we een wasbeer op de vensterbank, er zitten jonge vogeltjes in de cowboylaars (met als afdakje een geknikt Amerikaans nummerbord) die aan de porch hangt, de hummingbird (kolibrie?) hangt constant voor ons raam om zijn honingdrankje te snoepen, prachtige rode vogeltjes vliegen af en aan, eekhoorns (type knabbel & babbel) vliegen voor het raam de bomen in en uit en elke ochtend staat Jack the Cat voor de deur om van Robbie zijn dagelijkse portie brokjes te halen.

En Robbie heeft vanmiddag haar eerste speelafspraakje gehad met het overbuurmeisje en haar vriendinnetje. Robbie kwam wel enigszins gefrustreerd thuis: “ik zeg elke keer: ai doe not spiek ingelis.....maar ze blijven maar kletsen en kletsen tegen mij......Maar ze vond het wel leuk.

Maar Robbie leert wel al een aardig woordje Engels, ze geeft netjes zelf antwoord in het Engels als gevraagd wordt naar haar naam en leeftijd en sluit gesprekken netjes af met “Thank you” of “You’re Welcome”, ze bestelt haar eigen applejuice, lemonade, Ice-tea en chickenfingers. En het bestellen van een Ice-cream is natuurlijk helemaal geen probleem meer.

Recept van de dag

• 1 liter kippenbouillon
  • 2 blikjes tomaten, in blokjes gesneden
  • 2 blikjes tomatensaus
  • tortillachips
  1. Fruit ui, knoflook, jalapeño en groene paprika met olijfolie in een grote pan tot ze zacht zijn.
  2. Voeg de rest van de ingrediënten (behalve chips)  toe in de grote pan en breng aan de kook.
  3. Verwijder de kipfilets na een kwartier en snijd in kleine stukken. Doe terug in de soep en sudder op zeer laag vuur nog 45 minuten (twee vorken werken goed om de kip uit elkaar te trekken!). Doe versnipperde kip terug in de pan en sudder een extra 45 minuten.
  4. Serveer met gebroken tortilla chips.

[1] Cypress Creek Cafe, 320 Wimberley Square, Wimberley, TX 78676 (***--)