Lipstick Sunset (by John Hiatt)

12 augustus 2011 - Bandon, Oregon, Verenigde Staten

Na het ontbijt[1] startte een lange rit van 320 mijl over de 101 en de Highway 1. Gedurende de rit zouden we het bos niet verlaten. Af en toe werd het bos onderbroken door een paar huizen, een dorp en soms een stadje. En links lag altijd de Pacific. Soms met duinen en zachte stranden, soms met fjorden, soms met steile kliffen en soms met wanden van Pine-trees.

Een kleine detour voerde ons langs de fameuze “Avenue of the Giants”. Eeuwenoude bomen in het Redwoodbos, met als hoogtepunt, het met de auto dwars door de boom rijden. Netjes in de rij gaan staan en stapvoets een lichte helling afglijden door een boom van een metertje of 3 dik, opgewacht door flitsende toersiten die dit “wonder” voor de eeuwigheid vastleggen.

Rond half één arriveerden we in het Victoriaanse stadje Eureka. Dat is nogal een rare naam voor een plaats. “Kon u het vinden? Eureka?” Even een broodje gegeten in de plaatselijke coffee-corner [2](verloor Robbie nog even een tand).

Mooi plaatsje met een enorm aanbod aan prachtige Victoriaanse huizen. Met als (ietwat kitchie) hoogtepunt, The Carson Mansion. Veel pracht en praal, torentjes, rijk gedecoreerde palen en een mosgroene kleur.

En de 101 ging werd maar mooier en mooier. Prachtige vergezichten en schuimende koppen van golven tegen de rotsen. En eindeloos veel bos, bomen, bos, bomen, bos, bomen, walvis....wat zeg je....WALVIS!

Midden in het bos, onder een brug, in de rivier zwemt een reusachtige walvis. Duidelijk de weg kwijt en zoekend onder de brug naar de ingang van de Pacific. Je denkt op alle plekken “zag ik maar een walvis”, maar in het bos is je oog eerder gericht op het zoeken naar beren, panters en herten (hebben we ook nog gezien, wel 2 enorme Elken), maar niet zo zeer op een walvis. Wel indrukwekkend, zo’n enorm bakbeest in het water. De walvis draalde wat rond bij de brug. Toen 2 kanovaarders naderden zwom de walvis onmiddellijk op hen af, maar maakt weer rechtsomkeert toen hij vlakbij gekomen zag dat het geen gele en blauwe walvissen betrof, maar kanoënde mensen. Je begrijpt, onze dag kon niet meer stuk. Al helemaal niet toen bleek dat de kust richting onze bestemming Bandon almaar mooier werd en de zon eindelijk de mist en wolkenvelden had verdreven. Eenmaal in Bandon aangekomen bleek ons hotel[3] ook nog eens op de punt van een rots-uitloper in de Pacific te liggen en alle kamers uitzicht op zee te hebben.

En met eten nog zo’n voltreffer. Edgewaters[4], stond op de gevel van het witte pand pal aan de zee. “Fresh Seafood”. Uiteraard. Gelijk naar binnen. Zitten. Uitzicht op de vuurtoren. Overvriendelijke bediening. 3 heerlijke bordjes: pasta met garnalen, pasta met clams en een Spaanse vissoep met allerlei lekkers uit de zee. Met eigen gebakken brood, zo uit de oven. Wit Amerikaans wijntje erbij. Top.

En terug bij het hotel ging de zon langzaam onder in de oceaan en hadden wij nog tijd om dit spectaculaire spel van wolken, water en licht te bekijken terwijl we een lange strandwandeling maakten.

Het was een lange rijdag....maar hij ging niet onopgemerkt voorbij.

Recept van de dag

• 1 teen knoflook
  • 1 rode peper
  • 100 gram mager gerookt ontbijtspek, in plakjes
  • 1 citroen
  1. Was de schelpen en open ze met een oestermes. Snij de paprika, knoflook en peper (zonder de zaadjes) fijn. Meng met de olijfolie. Leg op vier vuurvaste borden een laag zout. Bak het spek in een droge pan uit en laat op keukenpapier uitlekken en afkoelen. Verkruimel het spek.
  2. Zet de borden in een hete oven van 160C. Haal ze er na 5 min weer uit. Leg de volle schelphelften op het hete zout en vul ze met een laagje paprika pepermix. Zet weer 5 min in de oven. Dankzij de hete borden hoeven de schelpen niet langer in de oven, zodat ze niet te droog en taai worden. Bestrooi met de spekkruimels en serveer gloeiend heet.

[1] Headlands Coffeehouse, 120 Laurel Street, Fort Bragg, CA 9641987 (***--)

[2] Old Town Coffee & Chocolates, 211 F Street, Eureka, CA4458600 (**---)

[3] Bandon Beach Motel, 1090 Portland Avenue SouthWest, Bandond, OR 3479451

[4] Edgewaters, 480 1st Street SouthWest, Bandon, OR 97411 (*****)