Sausalito Summernight (by Diesel)

11 augustus 2011 - Mendocino, California, Verenigde Staten

Na een ontbijt en Robbie’s duik in het zwembad vanaf Half Moon Bay de Highway 1 weer op. Vrij snel naderden we de voorsteden van San Francisco om via de Golden Gate Bridge (uiteraard in de mist, de bovenkant van de brug was zelfs op de brug niet zichtbaar) aan de overkant van het water in het mondaine Sausalito te pauzeren. Een haven vol jachten en een gezellige boulevard met constant uitzicht op Alcatraz en de skyline van San Francisco.

In een artistiekere t-shirt winkel werden we aangesproken door een zijige verkoper die gokte dat we uit Nederland kwamen. “Where in Holland” vroeg’ie. “Near Amsterdam”, zeiden wij zo spontaan mogelijk om niet te verraden dat we met dit antwoord doorgaans voldaan hebben aan alle vragen die een Amerikaan kan hebben over Nederland. “Oh Alkmaar ?”  vroeg hij. “Nee” zeiden wij “Almere”. “Oh that’s in the reclaimed land and the Capital is Lelystad” voegde hij toe, ons stomverbaasd achterlatend over deze kennisdetails over onze provincie.

Bij een Italiaanse traiteur[1] hebben we een grote kartonnen zak vol lekkers mee genomen en hebben in de prachtige woonbootwijk van Sausolito op een bankje in een flauw zonnetje de  boel weggepeuzeld. De woonbootwijk is enorm en bestaat uit een aantal gigantische pieren vol met de meest bijzondere woonboten. Mooie designboten, villa’s op drijvers, wonderlijk vormgegeven hutten, zelfgebouwde krotten, bont beschilderen arken en een namaak Taj Mahal. Alles ligt er groen en rijp door elkaar in een enorme wijk. En alle steigers staan vol met potten vol planten. Het meest worden ze bewoond door kunstenaars, maar veel doen er ook dienst als tweede huis voor mensen in een flatje in San Francisco.

Via de 101 over de higway 128, over heuvels, langs hoge dennebomen, wijngaarden, beekjes en creekjes terug naar de Highway 1 gereden. De kuststrook wordt steeds ruiger en daarmee mooier. Hoge kliffen en prachtige diepe baaitjes langs de weg. Jammer dat het weer ineens weer 10 graden kouder is nu we aan de kust zijn. In Mendocino weer een langere stop gemaakt. Mendocino lijkt met zijn kleurige bloemen en Victoriaanse houten huisjes zoveel op New England dat grote delen van de serie “Murder She Wrote” hier worden opgenomen. Als je maar zorgt dat je om 12 uur in de middag filmt, weet niemand dat de zee in beeld eigenlijk aan de verkeerde kant ligt. We kwamen er aan rond 16.00 uur en mijn blaas stond op knappen. Maar dacht je dat er nog een cafe open was in Mendocino. Alles al dicht. Erica nog vragen om de hoek van een gesloten cafe: waarom is alles al dicht? “Oh omdat we hier vroeg sluiten....” En zo ziet het stadje er ook uit. Gelegen op de kliffen vlak voor de plek waar de Oceaan Amerika ramt met zijn golven, maken ze de inwoners van Mendocino niet gek. Ze doen gewoon waar ze zelf zin in hebben. Toeristen of niet.

Uiteindelijk in een zeer alternatief ijstentje[2] een plashokje gevonden.

De nacht brengen we 8 mijl verder door, in Fort Bragg[3]. Hotelletje van een Mexicaan (tevens eigenaar van de supermarkt en de wasserette. Een kamer met eigen kamer voor Robbie en een kamer voor de auto. Klinkt luxe hè......maar als je het woonwagenkamp aan beide kanten van het hotel ziet, weet je dat wij vanavond laat niet buiten onze kamer te vinden zijn.

Recept van de dag

Rueben On Rye Sandwich

• 200 gram corned beef, in dunne plakjes
  • 200 gram Zwitserse kaas, in plakjes
  • 200 gram zuurkool, uitgelekt
  • 1/2 kop Thousand Island dressing
  • 8 plakje roggebrood, of pompernikkel
  • 2 eetlepel boter, zacht
  1. Boter één zijde van elke snee brood. Op 4 sneetjes brood, boterkant naar beneden, plakjes van Zwitserse kaas, corned beef, zuurkool en dressing leggen. Dek af met de resterende sneetjes brood met boter kant naar boven.
  2. In een grote anti-aanbak koekenpan op middelhoog vuur, de broodjes met boter naar beneden bruin bakken aan beide zijden tot de kaas begint te smelten. Snijd de helft en serveer.
  3. Garneer met een augurk

[1] Venice Gourmet, 625 Bridgeway, Sausolito, CA 94965 (***--)

[2] Frankies Pizza and Ice Cream, 44951 Ukiah Street, Mendocino, CA 9372436 (***--)

[3] Colombi Motel, 647 East Oak Street, Fort Bragg, CA 9648015