Purple Haze (by Jimi Hendrix)

17 juli 2011 - Morro Bay, California, Verenigde Staten

Een paarse mist hing vandaag over Morro Bay. Het was Middeleeuwen-tijd. We hadden ons er geen voorstelling van gemaakt. Er hingen wel wat posters in het dorp en er stond iets in het plaatselijke krantje.

Maar eenmaal aangekomen in Morro Bay bleek er iets groots te gebeuren. Parkeerplaatsen stonden vol en de gele school-pendelbus vervoerde volle bakken naar het festivalterrein. Daar bleek bijna iedereen verkleed alsof ze in de Middeleeuwen leefden. Gezette vrouwen met oneindige decolletés (met mokken bier, augurken, geld, borrelglaasjes geklemd in de vallei). Mannen met baarden met vlechtjes erin, mannen met zwartepietenbroeken en maillot’s, ridders, jonkheren, melaatsen, jonkvrouwen, slaven/lijfeigenen, gestraften, koningen...werkelijk van alles liep er rond. Er waren honderden stands met middeleeuwse kleding, baljurken, harnassen, waarzeggers, sierraden, gelach-tenten en middeleeuws dorpspleinvermaak.

En op één of andere manier vermoedden deze mensen dat er in de middeleeuwen hard geschreeuw werd tegen elkaar, want er werden allerlei spontane rollenspellen opgevoerd onder luid geschreeuw en gebulder van omstander. Wij liepen er wat “onhandig” bij in onze NL-kloffie. Er er liepen er duizenden.....waar komen die ineens vandaan? Waar wonen die mensen de rest van de tijd en waarom hier....in Amerika? En wie gaat er nu op een zondag van huis in zijn pick-up truck gekleed als een middeleeuwse koning?

Het hoogtepunt was een spectaculair gevecht te paard tussen Engeland, Schotland en Frankrijk. Ridders (en een ridderes) vochten voor de eer en een gratis maaltijd. Ringsteken op een paard, target-hitting op een paard, koppen hakken met een zwaard op een paard en natuurlijk elkaar belagen met een lans te paard.

En ja het ziet er allemaal silly uit, al die volwassenen die thuis hun uiterste best hadden gedaan om er zo middeleeuws mogelijk uit te zien. En ja, de decolletés waren spectaculair en vaak zeer vlezig. En ja, de grappen van de goochelaars en vogelshow waren allemaal een beetje doorzichtig en flauw. En ja, er is nooit een middeleeuwen geweest in Amerika.

Maar je moet het die Amerikanen nageven: alles was piekfijn in orde en tot in de details verzorgd. Moderne hulpmiddelen als geldmachines, pisbakken, luidsprekers waren keurig weggewerkt achter jute en hooibalen, de kleding van de duizenden bezoekers zag er prachtig uit (een beetje NL-tv-serie over Willem van Oranje ziet er knulliger uit, de gevechtsshow met paarden was spectaculair en alle winkeltjes en kraampjes waren tot in de details middeleeuws (of iets waarvan wij denken dat het middeleeuws is).

En met de gele schoolbus vol verklede “medievals” reden we dan ook tevreden terug naar onze auto.

En vanavond hadden we visite. Robbie had al eens eens briefje geschreven aan een meisje hier uit de buurt (Peyton). Vandaag kwamen zij, haar zus, haar vader en moeder kennismaken. En ze brachten 3 fietsen mee. De fietsverhuur in Cayucos is er niet meer, en Nederlanders zonder fiets.... Dus we mogen hun fietsen lenen. Da’s nog eens aardig. En de eerste speelafspraakjes zijn gemaakt.

Recept van de dag

- 100 gram rietsuiker

- 1 theelepel kaneel

- 80 gram witte basterdsuiker

- 2 eetlepels paneermeel

1. Zeef bloem, suiker en zout in de mengkom van de keukenmachine. Snij 60 g van de boter in blokjes en verdeel over de bloem. Draai tot een kruimelig massa (ca 30 sec). Splits de eieren en klop de dooiers los met 2 el ijskoud water (bewaar de eiwitten). Doe hiervan 2 el bij de kruimelige massa en draai tot een glad deeg. Voeg als het deeg nog een wat kruimige structuur heeft nog 1 eidooier toe. Haal het deeg uit de keukenmachine, verpak in plasticfolie en laat 1 uur in de koelkast rusten.

2. Rol het deeg op een met bloem bestoven werkvlak uit tot een ronde lap van ca 30 cm doorsnede. Bekleed de bakvorm met het deeg en bewaar in de koelkast tot gebruik. Verwarm de oven voor op 180C.

3. Snij voor de vulling de rabarber in stukken van 3 cm. Spoel af, dep droog en leg in een pan met de rest van de boter, rietsuiker en kaneel. Roerbak tot de boter smelt en de stukken rabarber aan de buitenkant zacht worden. Haal van het vuur.

4. Klop de eiwitten stijf en voeg dan lepel voor lepel tijdens het kloppen de basterdsuiker toe tot een dikke glanzende meringue ontstaat. Prik de taartbodem in, bestrijk met de resterende eidooier.

5. 15 minuten voorbakken. Bestrooi met paneermeel. Schep de vulling in de taartvorm en bedek met een dikke laag meringue. Schuif in de oven en bak in 20 min goudbruin en gaar