Surfin Bird (by Ramones)

19 juli 2011 - Cayucos, California, Verenigde Staten

Vandaag was het een stranddag. Weliswaar maar 19 graden, maar een strakblauwe hemel. Vanmorgen gestart met een 5 kilometer joggen over een prachtig mistig strand. Het water stond laag en veel rotsen vol mosselen lagen ontbloot op het strand.

De mist is hier een mooi fenomeen. Het maakt dat alles groei en bloeit. Veel regenen doet het hier niet. De mistbanken liggen vaak als kleine dotten watjes tegen de eerste straten van het dorp aangeleund. Er is niet eens sprake van mistbuien, maar van individuele mistplukken die hooguit 2 of 3 straten dik zijn. Soms loop je weg in de stralende zon, om terug te keren en het juiste huis dat weer leidt naar de straat niet te kunnen vinden/zien.

Het strand is in Cayucos al vroeg een waar sportterrein. Tientallen mensen lopen te joggen, er zijn legio wandelaars (100% met hond), er wordt gesurft, er wordt ochtendgymnastiek gedaan, er peddelen mensen staand op grote surfplanken ver achter de branding (is hier een hele popie sport) en vanmorgen was er zelfs een heel rugby-team dat zijn ochtendtraining op het strand deed.

Na hevig zwetend terug te zijn gekeerd (ja want al die andere sporters zorgen er voor dat ik niet al te sloom wil overkomen en net iets harder loop dan goed voor mij is) hebben we lekker ontbeten (sinds kort is dat havermout met cranberry's en banaan), gedoucht, hond de riem om gedaan en met z’n drieën en Cooper hebben we een lange strandwandeling gemaakt vanaf ons huis.

Cooper is een schatje. Z’n wat sullige kop verraad al dat hij nooit iemand kwaad zal doen. Hij knuffelt, hangt op je schoot, haalt eindeloos de bal, ligt aan je voeten, laat zich de bal door jan en alleman (inclusief andere honden) afpakken, Robbie mag hem aaien/knuffelen/berijden/kont afvegen/voorttrekken/wegduwen/beslapen/borstelen/kammen/voelen/wassen/kussen/oren opknopen/afdrogen. Cooper vindt alles goed. Sterker nog, hij vindt het allemaal leuk. Wij hebben natuurlijk de ballen verstand van honden. En hij is niet van ons. Dus wij weten eigenlijk ook niet wat we moeten met al die complimentjes die we krijgen voor “onze” hond. De hele dag door spreken allerlei mensen ons spontaan aan over de “kwaliteiten” van onze hond. We danken de complimenteerders uiteraard hartelijk en zeggen dat wij dat ook vinden. Maar afgezien van zijn zalige karakter, zien wij het verschil met andere Golden Retrievers niet zo.

Cooper is wel een beetje een mietje. Hij loopt enorm verwijfd, plast met z’n benen wijd en ziet in andere honden absoluut geen bedreiging. Dit was in het begin allemaal zo verwarrend, dat wij Cooper maar een zij noemden en aannamen dat het een vrouwtjeshond met een jongensnaam was. En daar is niks geks aan, want zo’n dochter hebben wij ook gemaakt.

Maar Robbie heeft bij deugdelijk onderzoek toch tussen de achterbenen een object gevonden wat bewees dat Cooper wel degelijk een mannetje is. En als dierenarts Robbie dat bewijs gevonden heeft, reken maar dat wij het dan horen: “ Papa, mama zij heeft wel een piemel!”

Ach ja, ook in de mensenwereld zitten er tussen de mannen paradijsvogels, zullen we maar zeggen.

Vanochtend hadden we Robbie niet in badkleding gedaan, omdat we terug wilden via de winkelstraat (die weer bij ons huis uitkomt). Dus dachten we, als we de bal van Cooper nou niet in de zee gooien maar lekker ver het strand op, gaat Robbie hem ook niet achterna de zee in en blijven beide stranddieren lekker droog.

Maar we hadden buiten de zeehond in Cooper gerekend (ja hij/zij heeft vele persoonlijkheden, we spreken hier van een hond met een behoorlijke dissociatieve identiteitsstoornis).

Als we de bal ver over het strand gooiden rende hij er in een noodvaart achteraan, de bal in volle vaart in de bek vangend. De bal eenmaal in de bek deed hij wel erg lang over het afremmen, nam een zeer ruime bocht naar links voor de uitloop, waarbij hij geheel “per ongeluk” met zijn hele lijf de golven wel in moest rennen. Robbie er achteraan. Beide alsnog nat.

Lekker een kop koffie met een eigen home-made zand-kaneel cookie[1] gedaan in de winkelstraat en spullen gekocht bij het plaatselijke groenteboertje voor de lunch.

Na de lunch huiswerk.

En daarna....wetsuits aan (buik in), bodyboard mee en BOOGIEBOARDEN!!!!!

Vol de zee in. Op de almaar hoger wordende golven hebben Robbie en ik de hele middag in het water gelegen om te zien of we de “right wave” te pakken konden krijgen voor een lang eind boogieboarden op de schuimkoppen van de golven. En ik moet zeggen, voor de eerste keer ging dat reuze aardig. Behoorlijke snelheid en vaak landden we met onze neus in het zand aan het begin van het droge deel van het strand. Al denk ik wel dat Robbie en ik morgen zeewater, zeewier en goudvissen poepen. De hoeveelheid zeewater die je bij mislukte pogingen op de “wrong wave” naar binnen krijgt lijken me niet helemaal gezond. We gaan er maar van uit dat de Pacific een fijn stukje natuur is waar uitsluitend heilzame voedingsstoffen in zitten.

Toen nekpijn, ademtekort, slappe benen en zandhappen ons te veel werd zijn we afgedropen richting huis. Cooper gehaald voor een lekker wandeling en toen aan de schaft. Vuile rijst met stukjes worst en bruine bonen. Met een zelfgebakken cornbread met jalopenopeper.

Wijntje erbij.

• 1 kop langkorrelige rijst
  • 2 kopjes kippenbouillon
  • 200 gram kippenlever, schoongemaakt, gespoeld, drooggedept, en gehakt
  • 2 eetlepel bieslook, fijngesneden
  1. Zet een grote pan met dikke bodem op een middelhoog vuur en bak het spek tot ze een beetje knapperig is ( ongeveer 5 minuten). Verwijder het spek uit de pan.
  2. Voeg het vlees toe en bak het gehakt rul. Verwijder het vlees.
  3. Voeg de ui, selderij, paprika en knoflook toe in de pan. Bak ze op een laag vuur gedurende 5 minuten. Voeg daarna de cayennepeper, zout, zwarte peper, komijn, oregano toe. Roer en kook nog 3 minuten.
  4. Roer de rijst er door en bak 5 minuten. Voeg de bouillon, spek en gehakt toe. Breng het aan de kook, zet het vuur lager, dek af, en laat gedurende 10 minuten garen.
  5. Roer de kippenlevertjes er door en kook ze, afgedekt, 5 minuten mee. Serveer direct en garneer met de bieslook.

[1] Kelley’s Espresso & Desserts, 155 N. Ocean Avenue, Cayucos, CA 93430