True Colors (by Cyndi Lauper)

21 juni 2011 - Grand Canyon North Rim, Arizona, Verenigde Staten

We hebben een heerlijke nacht gehad na onze paardenrit van gisteravond door the Monument Valley. De rit was fantastisch en zeldzaam mooi. Terwijl wij reden ging de zon langzaam onder en veranderde de rode felrode kleuren van de Monuments in donkerrood robijn.

De start van de rit was wel weer grappig. ‘s Middag zouden we de rit alvast boeken. Bij de info-booth van de paardentrail. Alles wat we vonden was een knalgeel hutje van oude planken op een zandpad. Gelukkig kwam er een pick-up truck ons achterop rijden. Toen we onze vraag hadden duidelijk gemaakt wenkte hij dat we hem met de camper over het zandpad moesten volgen. Terwijl hij dit deed kwam ook z’n malle broertje uit de pick-up. Hij maakt wat oergeluiden, maar werd hardhandig door zijn broer de pick-up weer ingestuurd. Dit zou zich tijdens de boeking nog een aantal keren herhalen.

We moesten ons ‘s avonds melden in het park en we werden opgehaald door de trail-organisatie. Die zou ons naar de paardenstal brengen. Dat was een groot woord voor een serie bij elkaar geraapte hekken, karren, houten hutjes en boomstammen die als paaltjes diende voor het prikkeldraad. Dwight, de gids van amper 20 jaar, keek ons eens goed aan, zocht een paard uit dat bij ons postuur paste en ging aan de gang met het zadelen. In een mum van tijd had hij de 5 paarden opgezadeld en konden we één voor één ons paard bestijgen. Dwight, een volbloed Navajo, was op zijn derde jaar op een paard gezet zonder teugels en zadel. Sindsdien had hij niets anders gedaan: paardrijden, wedstrijden, paarden verzorgen, toeristen rondleiden en bull-riding. Dwight vertelde en vroeg enthousiast over de Valley, Navajo’s en ons, terwijl hij in een soort van kleermakerszit op zijn paard zat, alsof hij op een luie stoel zat. Een perfecte gids dus voor deze heerlijke tocht.

Vanochtend zouden we gelijk na de yoghurt met muesli vertrekken. Een redelijk lange rit voor de boeg met nog een excursie onderweg.

Alleen.........lekke band. Dus weer CruiseAmerica gebeld, weer niet geholpen. Maar de camping (onderdeel van een groot complex in Monument Valley) had een eigen auto-monteur. Toen deze 2 uur later de band had verwisseld en de ander had geplakt, konden we vertrekken.

Vlak voor onze eerste bestemming, Antelope Canyon, waren er wegwerkzaamheden. “Prepare to stop” stond er op de straat. Maar dat het wachten een half uur zou duren hadden we niet direct vermoed. Midden in “Nowhere” werden we stilgezet. In de brandende zon.

Maar goed, Antelope Canyon toch bereikt. Deze Canyon ligt 3 mijlen rijden door mul zand van de snelweg en is een wonder van licht, zand en rood gekleurde steen.

Met een 4x4 werden we in no-time hobbelend door het zand gereden en mochten vervolgens met onze gids de Canyon doorlopen. De Canyon is pas in 1925 bij toeval ontdekt door een schaapherder die een schaap verloren was en een zoekactie was gestart. In de Canyon liepen op dat moment hordes Antilopes. Vandaar de naam.

Na een lunch in de plaatselijke supermarkt (vies en goor) hebben we ingeslagen voor onze 3 daagse kampeerplek in de Grand Canyon (noordzijde)[1]. Nog een prachtige rit langs onvoorstelbaar veel wijzigende en mooie landschappen kwamen we vanavond aan op Campground North Rim. Daar staan we weer op een echte “natuur” camping met beperkte voorzieningen, veel bomen, kampvuur en veel ruimte. Dus komende dagen ook geen internet. Dus de blogs worden vanaf hier wat onregelmatig.

Oh ja en de camper heeft nu weer een euvel aan het motorsysteem.....

Recept van de dag

• 1 ui, gesnipperd
  • 3/4 theelepel knoflook
  • zout
  • 1 blik pinto bonen
  • geraspte kaas, als toppingkeuze
  • salsa, als toppingkeuze
  • sla, als toppingkeuze
  • tomaat, als toppingkeuze
  • ui, als toppingkeuze
  • zure room, als toppingkeuze
  • ui, als toppingkeuze
  1. Om het brood te maken: Meng droge ingrediënten. Roer water erdoor. Kneed het deeg licht, verpakt heten laat het 15 minuten rusten.
  2. Verhit een plantaardige olie in een grote koekenpan. Snijdt uit het deeg kleine hoeveelheden deeg en maak ze plat. Bak ze in de hete olie snel bruin aan beide kanten. Uitlekken op keukenpapier.
  3. Om te vullen: Bak rundvlees en ui bruin en giet het vet af. Voeg de bonen, knoflook en zout toe. Sudder 10 - 15 minuten. Schep de vulling op het brood (frybread).
  4. Garneer naar smaak met geraspte kaas, salsa, sla en/of ui.

[1] North Rim Campground, 2 Albright Avenue, Grand Canyon, AZ 86203