14 Mei: When I Need You

15 mei 2023 - Houston, Texas, Verenigde Staten

(14 mei 1977 Leo Sayer staat op nummer 1 in de Amerikaanse hitparade. Met Albert Hammond and Carole Bayer Sager zingt hij 'When I Need You', de tweede nummer 1 hit van de zanger. Leo Sayer bracht in 1983 een album uit genaamd "Have You Ever Been in Houston”.)

14 mei 2023, Houston

“De romantiek van zelfdestructieve multitalenten”.

IMG_4205IMG_4127

Het valt met bakken uit de hemel. Het overstroomt de straten, gutst uit de putten en rivieren treden uit hun oevers. De kleine stroompjes en bayous nemen kilo’s plastic soda-bekers, waterslangen en takken mee de stad in. De afwatering van de stad is duidelijk niet berekend  op zoveel regenwater. En op de buienradar zien we dat de ergste stormen de stad op enkele kilometers passeren. De stad leeft doorgaans buiten. Op elke parkeerplaats staat wel een foodtruck en de talrijke brouwerijen in de stad hebben allemaal grote pleinen met drinktafels buiten. Dat ziet er treurig uit in de regen.

Om half negen zitten we bij Barnaby’s Café in het Museumdistrict voor een blueberry pancake, bakje fruit en voor Gertjan en Ries een bord vol gebakken aardappelen. Dan lijkt de regen op te houden. Lijkt. Want net als we de laatste hap van te bord halen, stort de regen in grote dikke druppels met veel geweld uit de hemel. Gertjan haalt de auto uit de zijstraat en rijdt hem voor de deur van het restaurant. Terwijl we binnen wachten komen nieuwe klanten als verzopen katjes het restaurant (letterlijk) binnen druppelen. Wij rennen naar de auto……Gertjan weet alleen niet hoe hij de deuren zo snel van het kinderslot krijgt. Als dat na wat prutsen toch is gelukt, zijn wij inmiddels toch zeiknat.

IMG_4133IMG_3388IMG_4151IMG_9087

Pas als het middag wordt klaart het op. We rijden naar het Warehouse district, net buiten downtown. Een wijk gevuld met prachtige grafitti, talloze bierbrouwertjes, destilleerderijen, eettentjes, oude kermisattracties en complete eetparken opgetrokken uit oude roestige zeecontainers.  De graffiti-building is een vrijplaats voor spuitbus-artiesten om helemaal los te gaan. Het levert een prachtig openluchtmuseum voor street-art op.

We proeven een heerlijk biertje van de brouwerij, onder toeziend oog van 6 meter hoge beelden van de mannen van the Beatles, op de buitenplaats van the 8th Wonder brouwerij. Heel lekkere biertjes brouwen ze hier.

IMG_4156

Zo slordig, rauw en onopgemaakt als dit deel (en veel van) Houston is, zo opgeruimd en aangeharkt is downtown. Duidelijk het zakencentrum met zijn enorme gebouwen, spiegelpaleizen van oliebaronnen en kleine groene lunchparkjes voor de blauwe kantoorklerken.

Maar het is er stil, dood stil. ‘T’ is zondag en moederdag. Dus ja, mooi, maar beetje saai.

Het stadscentrum wordt doorkruist door een enorme wirwar van snelwegen, fly-overs, bruggen op- en afritten. Het lijkt nog het meest op een door de war geraakte bol brei-wol. Het is volstrekt onduidelijk waar welke weg begint, waar die ophoudt of waar die heen gaat. Soms gaan er wel vijf verschillende fly-overs door de lucht op verschillend hoogtes over elkaar heen. Als Gertjan ons naar Bayou Park probeert te rijden, maar daarbij af en toe een afslag links of rechts mist, rijden we twee keer op allerlei niveaus om het hele stadscentrum heen. En wat een ritje van 20 minuten zou zijn, wordt een ritje van een uur. Maar wel met veel mooi uitzicht op de skyline van Houston, op allerlei manieren, vanuit alle hoeken en vanuit alle windstreken.

In de wijk Montrose eten we een lekkere Chicken Tamales, op Salvadoreze wijze. Lekker met aardappelen, kikkererwten en kip  in een grappig hip tentje in een oud houten victoriaans huisje.

Na een wandeling over het alternatieve Montrose, met z’n thriftshops, tattoo parlors, etnische restaurants en regenboogstoepje, rijden we via een gitaarwinkel terug naar de wijk met warehouses om daar in een soort park-restaurant tussen oude verbouwde zeecontainers als bar, vergane kermisattracties als decoratie, neon verlichting en slingerlampjes te genieten van heerlijke nacho’s en 4 soorten kleine verse tortilla's. De eigenaar van de tortilla's is zo trots dat hij de enige echte Paul Chevrolet mag serveren, dat hij graag een sticker van de band op zijn truck wil. Die plakken we met liefde.

IMG_3422IMG_4196IMG_4172

Houston is een torenhoge, onstuimige, glorieuze, luidruchtige stad, gevuld met grootheidswaanzin, bruisende energie en kunstzinnige ziel. Het heeft wel wat….

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl